Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door Ananas » vr dec 13, 2013 16:22

Bij een vitamine D tekort heb je inderdaad niet direct 'lichamelijk ongemak', maar merk je dat over een x-aantal jaren als je botten sneller breken (osteoporose).

Het is heel belangrijk om vitamine D bij te nemen! Zoals ook in een ander topic uitgebreid aan bod komt.

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » vr dec 13, 2013 16:35

http://www.bodyenfitshop.nl/

Goedkope D3 1000 UI 6 mnd 3,50
http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/v ... d3-1000iu/

rest van de 20,- voor geen bestel kosten zou besteed kunnen worden aan soja eiwit.
Ga ik volgende week voor. Goedkoper eiwit dan dat kan bijna niet. 1,52 per 100 gr eiwit , moet je 500 gram kippenborst voor eten. Erg economisch. http://www.goedkoopgroeien.nl/categorie/Alles/999.html

http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhe ... schrijving

Soja Eiwit Isolaat
Body & Fit
Kenmerken Soja eiwit Isolaat:
-100% Soja Eiwit Isolaat!
-100% plantaardig, vegetarisch
-100% lactose vrij
-Meest hoogwaardige Soja Eiwit
-Hoogst mogelijke eiwitgehalte
-Hoog in Glutamine en Arginine (heel waardevol !!! )

Shaky per dag en je hebt de helft al binnen, vegetarisch, Vegan dunno.

Laatste week 4 x minder vlees gegeten en 5 x minder Kwark :) , gaat de goede kan op!

GL, Arjan

@rno

Bericht door @rno » vr dec 13, 2013 16:43

Naar calcium is bij mij niet gekeken. Heb je wel eens last (gehad) van brandend maagzuur?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Moniek

Bericht door Moniek » vr dec 13, 2013 16:48

Hmm nee, ik geloof van niet. Is dat een symptoom?

Vitamine D hangt samen met calciumopname en inderdaad met allerlei botproblemen, maar ook met het algehele immuunsysteem (heb ik begrepen).

@rno

Bericht door @rno » vr dec 13, 2013 16:51

Nee, brandend maagzuur heeft niets met calcium of D te maken.

Ik gebruik trouwens vitamine D via een spray.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Ananas

Bericht door Ananas » vr dec 13, 2013 17:28

Vitamine D3 is niet vegan :!: , tenzij het een speciale vitamine D3 met vegan logo is. Anders is het afkomstig uit schapenwol.

Hier een voorbeeld van vegan D3. Op die website kun je ook genoeg vitamine D2 supplementen vinden. Ook bij Vega-Life zijn er verschillende opties.

@rno

Bericht door @rno » vr dec 13, 2013 17:32

Ananas schreef:Vitamine D3 is niet vegan :!: , tenzij het een speciale vitamine D3 met vegan logo is. Anders is het afkomstig uit schapenwol.

Hier een voorbeeld van vegan D3. Op die website kun je ook genoeg vitamine D2 supplementen vinden. Ook bij Vega-Life zijn er verschillende opties.
Vitashine D3 met een mooi vegan-logo.

Arjan

Bericht door Arjan » vr dec 13, 2013 19:00

Je weet dat je het over nano en micro grammen hebt he?
Dat het bio massa equivalent van zeg heel amsterdam D3 voor een hele winter geven (800.000 mensen) waarschijnlijk zoveel massa is als in een tube tandpasta past?

Is het niet gewoon een betere besteding van energie om een tientje naar de dierenambulance over te maken om je schuld gevoel op te heffen? Ik denk dat het wel met zekerheid te zeggen is dat er geen schapen extra gefokt worden voor D3.

En ik heb schapen gehad , als je die niet scheert dan worden ze levend opgegeten door maden totdat hun buikwand barst en de gas druk in hun darmen een sliert naar buiten perst. Met een beetje pech duurt het nog een tijd ook voor ze dan gegarandeerd dood gaan. Ik had er 8 - 10 moeders met anderhalf lam gemiddeld en ben denk ik een stuk of 7 jaarlingen kwijt geraakt in 4 jaar hieraan. Eerste jaar 3 omdat ik niet eens wist dat het bestond. Maar dat is wel dierenleed dat verzeker ik je.

Laat je niet van alles wijs maken, check af en toe eens wat of je broodjes aap voorgeschoteld krijgt of niet.

- D3 Vegan gevoelig is een broodje aap.
- Schapen niet scheren is dierenmishandeling.
- Je geeft iemand meer geld voor waarschijnlijk alleen maar een stickertje.
- Je weigert een product wat het beest niet meer nodig heeft, het je cadeau geeft voor je zorgen en je bent bereid het zonder na te denken weg te knikkeren zodat niemand er wat aan heeft.
- ze zijn nog zichtbaar hartstikke happy ook zo zonder winterjas, je kan ze geen groter plezier doen zelfs.

Arjan.
Laatst gewijzigd door Arjan op vr dec 13, 2013 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Mystique

Bericht door Mystique » vr dec 13, 2013 19:12

Arjan schreef: En ik heb schapen gehad , als je die niet scheert dan worden ze leven opgegeten door maden.
Nou dat is wel dierenleed dat verzeker ik je.

Schapen niet scheren is dierenmishandeling.
Moet je me toch eens uitleggen hoe schapen in het wild dit dan oplossen. Die gaan eens in de zoveel tijd naar de kapper? :grin:

Over het algemeen zijn veganisten überhaupt tegen het 'houden' van dieren. Dieren behoren net zoveel vrijheid te hebben als mensen, dus als schapen weer zo 'gefokt' zouden worden en terug de natuur in zouden gaan dan verliezen ze hun vacht aan struiken, takken en dat soort dingen, zoals het écht hoort...

Laat je dus vooral niet wijsmaken dat wol kopen géén dierenmishandeling is. ;)

Arjan

Bericht door Arjan » vr dec 13, 2013 19:22

Schapen in Nederland kan ik je echt verzekeren worden niet gehouden voor hun wol. Het is waardeloos gaat naar hobbyisten die het leuk vinden er wat van te maken. Of gewoon decontainer in na slacht (deden ze de halal) Gefokt worden voor de wol misschien een paar rassen in engeland voor zeer exclusieve stof.

Hoe het ook zei, het wol argument begrijp ik nog wel. Daar heb je het over tonnen honderden duizenden schapen beinvloed.

Heel europa voorzien van d3 van wat 1 persoon binnen een voorjaarsdagje van de hekken waar ze tegenaan schuren kan plukken. Sorry maar dat is extreem slecht voorgelicht zijn en daardoor je energie verspillen of gewoon kompleet idioot.

Dieren leed en dieren welzijn is het uitgangs punt , ok , ga dan zeer laag opgeleidde bijstands families die echt alleen maar eten wat de boer kent hun supermarkt vlees vervangen door een vlees vervanger door een paar eurootjes te doneren bij hun boodschappen die je samen doet. Zij accepteren het wel en jij hebt echt dierenleed bespaard.

Voor make up en vitamines uit schapen vet, alsmede schapen condooms word gegarandeerd helemaal geen enkel extra leed toe gebracht. Niets. De batch die voor deze grondstoffen zorgt word waarschijnlijk zelfs iets beter behandeld, met geen kale natte stal vloer maar veel extra stro voor zo min mogelijk poep in de wol.
Ik zou zeggen pak het kadeau gekregen van onze dieren vrienden en wees ze er dankbaar voor, voor de industrie er wat giftigs voor in de plaats gebruikt, waar misschien iedereen wel ziek van word.

Ohh en doe even de moeite om te onderzoeken hoe weinig een nanogram nou werkelijk is, je zal het in poedervorm op een houten tafel niet eens zien liggen, Misschien op een hoogglans zwart oppervlak misschien.

Ik weet het niet , kan je 1 sperma cel zien op een zwart oppervlak? Nee daar heb je een microscoop voor nodig met nog enige vergroting ook zelfs.

Hoef er verder geen discussie over, je moet zelf weten wat je ermee doet. Ik zou mijn energie gooien op protesteren tegen het deel van het beest wat het meeste leed veroorzaakt (meeste geld doet laat omgaan meestal) of wat tenminste een beetje leed veroorzaakt niet iets waarvoor de beesten naar alle waarschijnlijkheid een relatief luxe leventje leiden.

Plots heel moe, vannacht niet geslapen, jullie komen er wel uit uit je eigen mening ^^ , weltrusten.

Arjan.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 13, 2013 20:16

Prima als jij vegan D3 onzin vind en de dierlijke variant wilt blijven gebruiken, maar veganisten proberen ook hele kleine hoeveelheden dierlijke producten zo veel mogelijk te vermijden. Het gaat niet alleen om het vermijden van het dierlijke product (wat in dit geval inderdaad maar een heel kleine hoeveelheid is), maar ook om het stimuleren van de vraag naar vegan alternatieven. Doordat ik en andere vegans die D3 gebruiken onstaat er een markt voor dit product, en elk product waar een vegan variant van gemaakt wordt draagt bij aan het ontstaan van een meer vegan-friendly (en diervriendelijke) wereld in de toekomst.

Ik zal meteen toegeven dat dit één van de kleine details van veganisme is. Het vermijden van vlees, zuivel en eieren heeft veel meer effect. Maar misschien kun je je voorstellen dat er mensen zijn die echt helemaal niets meer van dieren willen gebruiken, en die daarom dus ook geen D3 van wolvet willen innemen als er een vegan alternatief voor bestaat. Het is ook een beetje een principe-kwestie, laten zien dat het mogelijk is om volledig plantaardig/vegan te leven, zonder hulp van dierlijke supplementen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr dec 13, 2013 20:31

In de capsule zit ook nog eens gelatine :?
Samenstelling hoeveelheid
Per capsule: Vitamine D3 (cholecalciferol) (uit lanoline): 25 mcg (1000 IE) 250% adh

Overige ingredienten: gelatine (capsule), maïsolie, glycerol, water.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Arjan

Creeer een producten onderzoeks panel NVV.org !!

Bericht door Arjan » za dec 14, 2013 3:24

Ok dani , de gelatine begint het punt wel wat moeilijk te maken hier voor me. :(
En dan ben ik ook best bereid om toe te geven dat als we van nanogrammen naar tientallen milligrammen per inname gaan de principe kwestie zwaarder gaat wegen.

Begrijp me niet verkeerd alsjeblieft in dat ik het principe echt wel begrijp, echter Vit-D3 is een perfecte showcase voor het aantoonbaar kunnen bewijzen dat misbruik maken van mensen hun goede wil door bedrijven met alleen een winst motief, de kansen tot werkelijk behaalbare winst richting het uiteindelijke doel (dierenleed) eerder negatief beinvloed dan positief.

Nogmaals dit doe ik niet om jullie te irriteren maar omdat ik gewoon weet dat als Vegans het principe los kunnen laten op enkele micro management beslissingen het uiteindelijke doel honderden tot vele duizenden malen beter gediend is. Of zelfs energie/tijd/geld van zelfs een aantoonbaar negatieve invloed op het uiteindelijke doel kan ombuigen naar een werkelijke bijdrage.

Is hier niemand op dit forum of binnen de stichting die een soort Vegan versie van VARA KASSA doet?
Een groepje mensen die zich bezig houden met resources management onderzoek om de inzet van de gemiddelde Vegan naar het uiteindelijke doel te helpen maximaliseren?

Als dit er niet is dan zou ik Vegan nederland willen aanraden om dit als de sodemieter eens te gaan regelen.
Soortgelijk als Kassa misstanden en misbruik aantonen of producten reviews over of een soort product aantoonbaar bijdraagd aan het doel bereiken.
http://nutritionfacts.org/video/are-mul ... d-for-you/ (Een stoplicht review als deze man doet bijv. naast het misstanden segment)

Maak je alle Vegans in nederland in totaal 100 x effectiever in het behalen van doelen dan heb je uiteindelijk ook een echt aantoonbare impact wat eerder nieuwe mensen zal overtuige zich aan te sluiten bij de Vegan doctrine.

Dit bereiken kan zo simpel zijn als 3, 4, 5 mensen gaan gezamelijk van een paar producten per week het dierenleed impact vs kosten vs besteedde tijd in wat grafiekjes uit zetten en publiseren een advies over als je een maximaal effect met beperkte resources wil bereiken waar mensen dan het beste zich op kunnen focussen

Dit zou Vegan voor beginners met geen kennis en mensen die niet de tijd of wil hebben om te leren zich een baan door het info oerwoud te slaan een makkelijke optie geven om als niet fundamentalist op eenn lage portomonee of met een laag interesse niveau toch heel erg veel te bereiken.

Het panel kan een dierenleed basis index maken impact kleur codering kunnen geven aan product groepen voor makkelijk overzicht. Zoals bij stap 2 op deze site bijvoorbeeld : https://www.mijnmedicijn.nl/geef-beoordeling
Meeste mensen willen niet 10 uur per dag uitzoeken wat kan en wat echt niet, wat zo goed als geen verschil maakt of wat juist heel veel verschil maakt, waar dieren juist beter of slechter door behandeld worden en of er extra dieren gefokt worden voor een bepaald product. En wil je uitgroeien tot een doorslag gevende beweging die werkelijk de toekomst gaat veranderen dan zal je de normale consument moeten helpen heel makkelijk en overzichtelijk voor 99% Vegan te kunnen worden zonder dat ze er veel voor hoeven doen.

Met Vegan fundamentalisme als in 100% ipv 99,5 % blijf je altijd gedoemd maar een marge verschijnsel te blijven als beweging, met geen enkel uitzicht op structurele veranderingen in de wereld.

Het zou me niets verbazen dat een Vegan rekenkamer panel (als mijn suggestie opgepakt word tenminste), aan zal kunnen tonen dat om de laatste 0.5% naar (nog steeds gezonde) fundamentalist qua supplementen en extra zorg het zelfde kost als de extra kosten voor 3 of 4 vleeseters om naar een 99.5% Vegan dieet over te stappen. De maatschappelijke kosten besparingen binnen de toekomstige gezondheids zorg plus de totale impact op grondstoffen gebruik en vervuilings belasting van de aarde zullen onweerlegbaar aantonen dat het belang en effect van de groep een veelvoud is dan het traject van het onbegeleid individu.

Dat ook met vrij grote zekerheid aangenomen mag worden dat mensen met een gemiddeld of lager dan gemiddeld genoten onderwijs of gewoon zich niet bewust zijn van de gevaren zich in de Vegan doctrine potentieel meer schade kunnen lijden dan winsten zullen boeken in hun fysieke conditie. En dit door Vegans erkend zal moeten worden als potentieel gevaarlijk voor het individu en mogelijk zo belastend als roken voor de toekomstige gezondheids zorg.

Ook een reden waarom in het totaal veel mensen naar 99.5% helpen een magnitude betere investering in de toekomst is dan individueel Vegan fundamentalisme. Een Veganisme.org aangewezen rekenkamer kan ons over dit soort dingen uitsluitsel geven.

Voor my 2 cents denk ik dat de uitkomst zal zijn dat de laatste 0.5% een puur egoistische moraal ridder egotrip is met eerder aantoonbaar negatieve effecten dan positief, maar ik ben wel erg benieuwd tot wat voor oordeel een panel van Vegans met calculators komt.

Hoop dat deze vereniging het gaat doen, wil best een beetje helpen met wat kritische vragen als outsider om het op gang te helpen. Schat zelf dat dat misschien wel eens een ware aardverschuiving van mensen naar 99,5% Vegan kan veroorzaken. Als je mensen tenminste de optie geeft om het ook vanuit hun eigen gezondheids perspectief te laten doen, maar zelfs een hardcore fundamentalist zal moeten toegeven dat iedere vlees eter minder een goede stap is.

Ben benieuwd , Greetz, Arjan.

PS: Ik ga er nog steeds maar gewoon van uit dat een betere wereld voor dieren en mensen hun gezondheid het uiteindelijke doel is hier, en niet hoe je een beter figuur slaat in de ogen van anderen. Dat laatste punt word ik niet zo warm van namelijk.

Arjan

Zou jullie echt willen vragen er goed over na te denken.

Bericht door Arjan » za dec 14, 2013 4:53

Het is een net zo elementair dillemma als je moeder in afrika die 4 uur moet lopen voor haar water.

Gaat ze geen water halen sterft haar kind.
Gaat ze wel water halen dan mist haar kind 4 uur intellectuele stimulatie nog bovenop de mogelijke voedings tekorten.

Dit kind kan bijna per definitie zich niet tot een volwaardig burger ontwikkelen door teveel leer en ontwikkelings achterstanden.

De cirkel van ellende word niet doorbroken en uiteindelijk word helemaal niets bereikt.

Vegan tot de volle 100% vs 99% en hun impact op de toekomst vooruitzichten op dierenleed en gebruik heeft ook zo'n element

Vegan tot de volle 100% vs 99% en de economische, socio maatschappelijke, totale gezondheidszorg impact en wereld grondstoffen en resources management, deze topics verdrinken bijna in deze cirkel van ellende analoog werking.

Dit zou echt het primaire dillemma moeten zijn.

Gr, Ar

Martine
Moderator

Re: Creeer een producten onderzoeks panel NVV.org !!

Bericht door Martine » za dec 14, 2013 7:57

Arjan schreef:En wil je uitgroeien tot een doorslag gevende beweging die werkelijk de toekomst gaat veranderen dan zal je de normale consument moeten helpen heel makkelijk en overzichtelijk voor 99% Vegan te kunnen worden zonder dat ze er veel voor hoeven doen.
Dat doen 'we' ook, daarvoor bestaat o.a. de vegan challenge website, en op de verschillende blogs die de mensen hier bijhouden proberen we ook te focussen op plantaardig eten zonder veel op dit soort details in te gaan. Maar dit forum, en zeker deze specifieke draad, is een plek waar veganisten elkaar helpen om ook de kleine details van hun levenswijze te perfectioneren.
Als jij of andere mensen daar niet in geïnteresseerd zijn of niet aan mee willen doen, nemen we je dat niet kwalijk. Ik heb hier zelf ruim een jaar meegepraat voordat ik überhaupt echt vegan ben gaan eten. Maar als je een linkje plaatst naar een niet vegan product, ook al zit er maar een heel klein beetje dierlijke stof in, dan kun je verwachten dat één van de doorgewinterde vegans daar een opmerking over maakt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Arjan

Bericht door Arjan » za dec 14, 2013 12:43

Ok goed punt, aan de andere kant zoveel mensen lijken hier niet te komen.
Of niet bij te dragen met posts.
Die lezen dus alleen maar.

Maar waar is de lijst van 10 eerste stappen met de meeste impact, de grootste stappen naar Vegantopia?
En dan fase 2 de volgende 10 product soorten.
En 3 de volgende 10.
Rest zijnde fundamentalisme dan.

Een eliminatie compensatie handleiding bij de top 10 is crimineel om niet samen te geven bijvoorbeeld bij het advies.

Ik ben soms volledig blind dus wellicht gewoon gemist maar ik heb het niet gezien.
Staat nog steeds overeind dat een "meeste bijdrage per monetaire eenheid naar Vegantopia" waarderings index nog nergens tegen gekomen ben. Wel eindeloos veel advertenties voor veel en veel te dure producten wat ik echt bijzonder storende idee uitbuiting vind.
Laatst gewijzigd door Arjan op za dec 14, 2013 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.

@rno

Bericht door @rno » za dec 14, 2013 12:53

Hoi Arjan,

Mogelijk kan je beter een nieuw topic starten. We blijven hier liever bij de vraag of je je bloed laat controleren.

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 14, 2013 13:01

mag ik anders een domme vraag stellen tussendoor: wordt het vergoed om bloed te laten controleren 'alleen' omdat je veganist bent? Ik bedoel, ik kan me zo voorstellen dat mijn huisarts daar niet aan zou willen zolang ik nergens last van heb. Of zijn artsen zo bang voor voedingstekorten bij vegans dat ze dit wel willen doen puur ter controle?

@rno

Bericht door @rno » za dec 14, 2013 13:06

Mijn huisarts had er geen problemen mee. Ik laat iedere twee jaar m'n bloed checken. Mogelijk is een deel eigen risico wat je zelf moet betalen. In principe zit je in een risicogroep vanwege B12 en vit D, dus preventief controleren lijkt me wel verdedigbaar. De huisarts vond het niet nodig om mijn cholesterol te laten meten, want dat zou bij mij minimaal zijn.

Mystique

Bericht door Mystique » za dec 14, 2013 13:10

Ik krijg het niet vergoed. K*t ja, die rekening krijg ik er ook nog bij. :? :mrgreen:

Plaats reactie