Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Johannetje
Leefwijze: veganist

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Johannetje » vr sep 19, 2014 18:55

vanmiddag chocolade cake met avocado gebakken. Erg lekker, lijkt een beetje op brownies want het blijft wel plakkerig. Heb er poedersuiker en cashewnoten in kleine stukjes op gestrooid.

Framboos

Bericht door Framboos » zo sep 21, 2014 18:15

The ultimate nutty granola uit Oh She Glows.

Ik kreeg twee enorme zakken peren en stoofperen van een collega, dus nu staat er een peer-aardbeicrumble in de oven en vanochtend maakte ik twee soorten (alcoholvrije) stoofperen: eentje met appelsap, kaneelstokje en een thee-ei met kardamom, gember en peperkorrels en eentje met een scheut Belvoir Spiced apple and ginger cordial en wat water. Beide zijn erg lekker!

Gister Dreena Burtons Banana oat bundles. (Er gaat bij mij iets mis op die pagina, maar even naar beneden scrollen voor het recept. En als je Vive le Vegan hebt, daar komt het recept uit!)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di sep 23, 2014 19:03

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » ma sep 29, 2014 18:30

Vanavond een gerecht gemaakt gebaseerd op de aflevering van Heel Holland Bakt van gisterenavond. De opdracht was het bakken van een Russische Coulibiac, mijn Coulibiac is een wat-heb-ik-in-huis-versie van die van Anouk. Het is Tante Fanny bladerdeeg met een vulling van een laagje jasmijnrijst gekookt in bouillon, champignons gebakken met ui en (veel) knoflook, spinazie gewokt met rode peper, zoete aardappel uit de oven met olie-basterdsuiker en komijnpoeder, doperwtenpuree met knoflookpoeder/uienpoeder/komijnpoeder/zout&peper. Het bladerdeeg heb ik ingesmeerd met sojamelk en vervolgens ongeveer 35/40 minuten gebakken op 210 graden. Voor herhaling vatbaar!
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FOIANJH4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-IRZYBMDR.jpg
Groetjes Suzanne

Stipp

Bericht door Stipp » zo okt 05, 2014 11:39

Groetjes Suzanne

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo okt 19, 2014 9:28

Mijn schoonmoeder is vandaag jarig, dus ik ga zo de pear frangipane tart van de ppk maken (op de veganchallenge versie staat een nederlandse versie)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Luna

Bericht door Luna » zo okt 19, 2014 9:33

Ohhh Suzanne dat ziet er heerlijk uit! :thumbsup:

Ik wil vanmiddag de kaneelbroodjes van de vegan challenge nog eens maken. Die waren de vorige keer best geslaagd, en ik wil morgen mijn collega's verrassen met iets lekkers.

jet
Moderator

Bericht door jet » do okt 23, 2014 10:05

Maandag moet ik trakteren op mn werk, maar het moet zelf gebakken zijn.
Mogen koekjes zijn, heb ook al eens taart meegenomen, maar dat is niet zo handig in de trein.
Iemand een leuk idee of recept?
Het moet ongelofelijk lekker zijn, omdat het vegan is :mrgreen:
Ik dacht aan iets van een 'gevulde' cake (je kunt in de winkel van die niet-vegan cakerolls kopen met slagroom/frambozen/chocomousse vulling, maar geen idee of iemand zoiets al eens gemaakt heeft, en wegens gebrek aan tijd geen zin om dat uit te zoeken of zelf te gaan proberen)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 23, 2014 10:26

Oeh, zo'n rol is wel lastig volgens mij, zeker omdat de cake zowel luchtig als stevig/flexibel moet zijn.

Ik link een beetje te vaak naar mijn eigen recepten, maar misschien is deze wortelcake wat voor je? Die kun je makkelijk meenemen in een ovenschaal. Ik zou wel de frosting er apart meenemen en kort van tevoren erop smeren. Het recept is nog wat verbeterd, dus hij wordt luchtiger dan op de foto. http://vegetus.nl/wortelcake-met-romige ... nfrosting/

jet
Moderator

Bericht door jet » do okt 23, 2014 10:41

Ik had jouw wortelcake al bekeken :mrgreen:
Mijn gedachte was inderdaad dat ie 'niet luchtig genoeg' was (gezien de foto) en ook een ovenschaal krijg ik niet zo goed mee (mijn rugzak is al gevuld met een laptop, dan past er geen ovenschaal meer bij in), maar hij lijkt me zeker lekker!
Eigenlijk mis ik altijd de luchtigheid bij vegan baksels :(
Ook bij al die Amerikaanse baksels valt me dat op, het zijn vaak hele stevige taarten, en ik hou juist zelf meer van die topzware luchtige wegglijdende apparaten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Van die dingen die je nog minstens een paar cm moet kunnen induwen zeg maar....
Afijn, dat zal wel nooit gaan lukken, maar iets luchtiger dan baksteen :roll: :mrgreen: :mrgreen: dat moet lukken!
Qua 'cakerol' bedoelde ik ook niet dat ie moest rollen, het mag ook cake met laagjes zijn :) Maar het moet in een niet al te groot formaat tupperware doosje op zn zijkant meegenomen kunnen worden..... Jaja, eisen, eisen :roll:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 23, 2014 11:21

Als ik taart meeneem naar mijn werk neem ik gewoon een extra tas mee die ik in mijn hand draag. Taart op z'n kant in een tupperware in je rugzak is denk ik altijd zonde van de taart. :nea:

Mijn sinaasappelcake is wel echt luchtig, en een tulbandvorm is ook makkelijker in een tas mee te nemen dan andere vormen, maar dan mis je nog steeds de vulling/frosting. http://vegetus.nl/sinaasappel-cake/

Deze brownies zouden ook heel lekker moeten zijn (zelf nog niet geprobeerd), en makkelijk mee te nemen, maar totaal niet luchtig: http://northernveg.blogspot.be/2011/09/ ... wnies.html

Of arretjescake (veganiseren met margarine): http://www.taartzonderoven.nl/arretjescake-zonder-ei/

Stipp

Bericht door Stipp » do okt 23, 2014 12:27

Of cupcakes /muffins. Die zijn makkelijker mee te nemen dan een hele taart en minder breekbaar. Eventueel Een Toef erop maken op je werk.
Groetjes Suzanne

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do okt 23, 2014 13:24

Waarom "moet" het zelfgemaakt zijn? Klinkt voor mij een beetje gek :wink:

Een cake of bijvoorbeeld deze dichte appeltaart/cake zuiversap.blogspot.fr/2014/08/dichte-ap ... le-en.htmlkan je ook makkelijk meenemen. Je kan ze thuis alvast in stukken snijden en pakjes maken met een paar stukken in alu-folie, dat kan in je rugzak.

jet
Moderator

Bericht door jet » do okt 23, 2014 16:25

Waarom "moet" het zelfgemaakt zijn? Klinkt voor mij een beetje gek
Euh, nou dat is zo afgesproken.
Iedereen maakt elke maand iets voor bij de koffie dat ie zelf heeft gebakken.
Dus, sja, dan moet ik ook iets zelf maken....
Cupcakes heb ik al een keer gedaan (twee soorten, choco en vanille), koekjes al een keer gebakken, soortement 'pindarotsjes' al een keer gemaakt, vegan-kwarktaart al een keer gemaakt (en met de taart in een tas los in de hand is niet iets dat ik nog een keertje graag doe, op maandagochtend in de spits), appeltaart al eens gemaakt (al iets beter mee te nemen dan kwark, maar desondanks niet fijn in de spits), dus nu is het de beurt aan iets anders :mrgreen:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 23, 2014 16:51

jet schreef:
Waarom "moet" het zelfgemaakt zijn? Klinkt voor mij een beetje gek
Euh, nou dat is zo afgesproken.
Iedereen maakt elke maand iets voor bij de koffie dat ie zelf heeft gebakken.
Dus, sja, dan moet ik ook iets zelf maken....
Cupcakes heb ik al een keer gedaan (twee soorten, choco en vanille), koekjes al een keer gebakken, soortement 'pindarotsjes' al een keer gemaakt, vegan-kwarktaart al een keer gemaakt (en met de taart in een tas los in de hand is niet iets dat ik nog een keertje graag doe, op maandagochtend in de spits), appeltaart al eens gemaakt (al iets beter mee te nemen dan kwark, maar desondanks niet fijn in de spits), dus nu is het de beurt aan iets anders :mrgreen:
Misschien gevulde speculaas? Of is het daarvoor nog te vroeg in het jaar? :mrgreen: Het is wel lekker compact. Framboos heeft een keer een recept gepost dat hier heel goed in de smaak viel (even zoeken).
Edit: hier!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do okt 23, 2014 18:52

Wat zal ik zaterdag bakken voor mijn nichtje van 9?

Framboos

Bericht door Framboos » do okt 23, 2014 19:14

Cupcakes. Of een appelcrumbcake?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do okt 23, 2014 20:38

Thanks, leuk idee. Morgen een chocotaart van haar zus, choco is eerste keus :P

Haar zus heb ik vanmiddag heel enthousiast gekregen over mijn broodjes (ik wil echt het recept, die wil ik maken!), een mango shake (dat (alle fruit in blender) ziet er heeeeerlijk uit!!) en mijn blog. En dat voor een 11 jarige :-D

Moniek

Bericht door Moniek » vr okt 24, 2014 20:48

Vanmiddag de bananenbrood van de Vegan Challenge gebakken. Hij is lekker!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma okt 27, 2014 21:27

Ik had voor vandaag cake met vulling en er bovenop 'slagroom' gemaakt.
Cake: 250g meel, 350g bietjes sap (althans, grotendeels bietjessap en klein deel water), 150g suiker (basterd en ruwe rietsuiker door elkaar, want ik had niet anders), 100ml olie, snufje zout, lepeltje bakpoeder.
Vulling: (de verhoudingen gejat van Martine :P ) Vegetus mokkavulling, maar in plaats van vanille-extract vanillesuiker gebruikt en iets minder poedersuiker erin gedaan.
Slagroom: de opkloproom van de Alpro met wat koffie erdoor.

Smaakte prima, maar ik vond zelf eerlijk gezegd de slagroom niet zo lekker :oops: (een van mijn collega's kennelijk ook niet, want die had alle slagroom nog op het schoteltje liggen).
Ze vonden mijn bietensap trucje erg grappig (cake wordt er knalrood van), en het smaakte prima. :mrgreen:
De mokka was wel nodig om de bietenlucht van de cake af te krijgen, want er hangt dan wel een bietjeslucht aan.....

Plaats reactie