Alternatieven voor melk?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Stan

Alternatieven voor melk?

Bericht door Stan » ma nov 18, 2002 18:32

Misschien dat deze vraag al 's gesteld is maar ik kon 'm niet vinden.
Het meest bekende veganistische alternatief voor melk is volgens mij sojamelk, maar dat spul krijg ik niet door m'n keel. Ik kan me goed voorstellen dat er anderen zijn die dit ook niet te drinken vinden en vraag me af wat zij als alternatief voor melk gebruiken. 'Rice dream' heb ik ook al geprobeerd maar is even vies als de sojamelk.
Of is 't misschien mogelijk om geen alternatief te gebruiken (melk is per slot van rekening in de natuur alleen voor zuigelingen bedoeld).

En als bijvraag: als je sojamelk zo gewoon niet smakelijk vindt, is het dan nog wel mogelijk dat het als ingrediënt in een recept wel lekker is?

En nog een laatste vraagje als dat mogelijk is: er zijn veel veganistische produkten die bedoeld zijn als vervanging voor dierlijke produkten (sojamelk, yofu, soja dessert, vleesvervangers). Betekent dit ook dat ze ongeveer dezelfde (nodige) voedingsstoffen in zich hebben?

Vriendelijke groeten,
een beginnend veganist

Hildegard

Re: Alternatieven voor melk?

Bericht door Hildegard » ma nov 18, 2002 18:34

http://www.soja.be/ (alles over soja)

Sojamelk uiteraard, uit het pak of maak het zelf. Hier is recept om zelf sojamelk te maken:
http://www.soya.be/nl/soya.php?menu1=fo ... &menu3=own

Ed

Bericht door Ed » ma nov 18, 2002 18:34

Of geen melk en andere calcium, proteïne, vitamine, etc. bronnen.

Hoeveel voedingstoffen gaan er bij de productie van sojamelk eigenlijk verloren? Zijn daar harde cijfers over. En wat overblijft is prima veevoer?

Hildegard

Bericht door Hildegard » ma nov 18, 2002 18:35

Als wij sojamelk maken gaat de overschot in ons brooddeeg.
Bij de productie van industriële sojamelk zal wel afval in veevoer worden verwerkt. Maar daardoor wordt er niet meer vee gehouden. Zonder sojamelk zou niet het afval maar de volledige sojaboon verdwijnen in veevoer. Is dit beter?

Jochem

Bericht door Jochem » ma nov 18, 2002 18:35

"En wat overblijft is prima veevoer"

Soyamelk word niet allen gebruikt om principiele redenen, ook voor een cholesterol verlagend dieet, en mensen die dat dieet volgen hebben soms helemaal niks met dierenliefde of wat dan ook te maken...

Ed

Bericht door Ed » ma nov 18, 2002 18:35

Ja, en?

Ed

Bericht door Ed » ma nov 18, 2002 18:36

Hoeveel voedingstoffen gaan er bij de productie van sojamelk eigenlijk verloren?

Stan

Bedankt voor de reacties,

Bericht door Stan » ma nov 18, 2002 18:36

ik zal 's een paar suggesties uitproberen, amandelmelk had ik nog niet van gehoord. Chocosojamelk klinkt niet erg gezond, maar misschien zit ik er naast.

Maar voor 't geval m'n pogingen op niks uitlopen, zijn er ook mensen die in plaats van melk gewoon wat meer groente en fruit eten o.i.d.?

Bedankt in elk geval voor de suggesties,

Stan

Marcello_

Rijstemelk

Bericht door Marcello_ » ma nov 18, 2002 18:36

Ik vind sojamelk ook niet lekker om zo te drinken. Rijstemelk, met name die van Lima en die van "Rice dream" vind ik echter wel heel lekker. Ook niet veggies/vegans vinden dit prima trouwens. Ik ken een niet-veggie die nu geen koemelk meer drinkt omdat ie de "Rice Dream" lekkerder vind...

Ed

Bericht door Ed » ma nov 18, 2002 18:37

Hallo Stan,

voorbeeldje wat ik bv. storend aan veganisten vind. Er wordt een bestaande eetcultuur gespiegeld naar een nieuwe. Voor alles moet er een "gelijkend" alternatief zijn. Voor melk, mayonaise, yoghurt, vlees en ga zo maar door. Veganisme is gewoon anders eten, accepteer dat en stel je daar mee tevreden in plaats van op zoek te gaan naar zo veel mogelijk gelijkende vervangingen van de voedingsmiddelen die door veganisten verguisd worden. Er zit iets vreselijks ambivalents aan veganisten. Dat stoort me.

Niet dat ik er last van heb overigens....... :)

Vriendelijke groeten,
Ed.

Stan

Bericht door Stan » ma nov 18, 2002 18:37

Hallo Ed,

Ik zie het ambivalente er niet van in. Het enige onderdeel van het gangbare voedingspatroon waar veganisten op tegen zijn is de uitbuiting van dieren die er mee gepaard gaat. Dus lijkt me er niets op tegen om gelijkende vervangingen te zoeken voor dierlijke produkten.

Dit heeft volgens mij een simpele praktische reden, namelijk dat we in een wereld leven die gedomineerd wordt door vleeseters en de voedingsmiddelen daar dus ook op afgestemd zijn. Vervanging van dierlijke produkten door gelijkende veganistische produkten lijkt me de meest praktische oplossing. Vegetariërs doen hetzelfde, dus waarom zouden veganisten dat niet mogen doen.

Ik eet bovendien samen met vleeseters en kan dus niet zomaar m'n hele voedingspatroon omgooien.

Vriendelijke groeten,
Stan.

Ed

Bericht door Ed » ma nov 18, 2002 18:38

Hallo Stan,

het ambivalente zit hem m.i. in (o.a) het feit dat bv. een voedingsmiddel als melk (wat van nature veel langer dan de zuigelingentijd gegeten kan worden, denk ook aan de vroeger algemene min) door de veganisten als ongewenst voedsel wordt gezien, MAAR dat daar dan wel een smakelijk equivalent voor gevondenmoet worden. De voedingstoffen waar het in melk om gaat kan je (op een enkele na zoals vitamine B12) prima op een andere manier binnenkrijgen. Maar kijk naar alle discussies hier over veganistische equivalenten voor bestaande niet-veganistische produkten, op mij komt dit aardig ambivalent over. Dat anderen iets mogen vind ik ook geen goede reden om zelf iets te mogen. Het is voor mij overigens geen kwestie van mogen ja of nee. Dit is mijn mening erover, niets anders.

Ik heb er begrip voor dat je je eetpatroon niet zomaar helemaal kan omgooien, de situatie is mij niet vreemd. Zoals je nog wel zal merken (of in oudere berichten kan nalezen) hebben veganisten mij geprikkeld tot een kritische deelname aan hun belevingswereld. Vandaar ook mijn bijdrages.

Vriendelijke groeten,
Ed.

Stan

Bericht door Stan » ma nov 18, 2002 18:38

Hallo Ed,

Ik begrijp (denk ik) wel wat je bedoelt en 't is je recht om je mening te verwoorden. Maar hoewel je zegt dat 't maar je mening is, proef ik een sterke afkeuring van veganisten in je woorden en dat begrijp ik niet.

Niemand wordt er toch door geschaad als iemand veganistische equivalenten voor dierlijke produkten gebruikt? Maar misschien lees ik te veel in je woorden.

Wat mogen en niet mogen er mee te maken heeft, begrijp ik ook niet echt.

Vriendelijke groeten weer,
Stan.

Ed

Bericht door Ed » ma nov 18, 2002 18:39

Hallo Stan,

Kijk even naar "een kleine verklaring" van mij Stan. Misschien dat dat wat duidelijkheid verschaft.

Wat ik zei over mogen en niet mogen slaat op wat jij zei; "Vegetariërs doen hetzelfde, dus waarom zouden veganisten dat niet mogen doen.".

Vriendelijke groeten,
Ed.

Stan

Bericht door Stan » ma nov 18, 2002 18:39

Hallo Ed,

Je kleine verklaring had ik al bekeken en ook al op gereageerd (m'n eerste post hier), maar geen reactie teruggekeken. Duidelijkheid schepte hij bij mij in elk geval niet echt.

Wat ik bedoelde met vegetariërs 'doen hetzelfde, dus waarom zouden veganisten dat niet mogen doen', is dat je op het punt van gelijkende vervangende voedingsmiddelen geen kritiek lijkt te hebben op vegetariërs maar wel op veganisten. Dat begrijp ik niet.

Vriendelijke groeten,
Stan.

Ed

Bericht door Ed » ma nov 18, 2002 18:39

Hallo Stan,

Klopt op je eerste post had ik ook nog willen reageren, mijn axcuses datik dat nog niet gedaan heb. Ik heb een antwoord op een soortgelijke vraag gegeven op het ADL forum. Ik zal dit hieronder quoten. Mijn gebrek aan kritiek (wat ik overigens zwaar aangezet vind voor mijn als prikkels bedoelde opmerkingen) op vegetariërs komt én voort uit het feit dat ik de indruk heb dat vegetariërs niet zo gepreoccupeerd zijn met gelijkende vervangende voedingsmiddelen (ik eet/kook zelf praktisch altijd vegetarisch, niet dat ik geen kritiek op mezelf wil hebben hoor, integendeel) én vanwege het feit dat ik de indruk heb dat vegetariërs veel toleranter zijn naar andersgezinden. Zie voor dat laatste dan ook mijn quote van dat andere antwoord:

"Ik zal uitleggen waar het mee begon Macmurder. Een tijdje geleden was er een actief forum waarin gediscussieerd kon worden over het nut/onnut en wenselijkeheid/onwenselijkheid van een viscompetitie voor scholieren welke georganiseerd zou worden door visbblad Beet, dit in reactie op een initiatief van de dierenbescherming om voor sportvissen een wettelijke leeftijdsgrens gerealiseerd te krijgen.

In de daarop volgende discussie waarbij ik weer eens geheel alleen in mijn opvattingen stond, er waren namelijk alleen voorstanders en tegenstanders verder, kwam ik ook in discussie met enkele (hoogopgeleidde) veganisten. Wat me daarin trof was de morele superioriteit die ze zich aanmaten, de onverzoenlijkheid naar het standpunt van anderen en vooral ook de dwang die ze wouden opleggen aan anderen om tye conformeren aan hun idealen. dit prikkelde mij. Ik ben dan ook in discussie met ze gegaan,mede ook omdat de voorstanders van de sportvissers op een heel enkele uitzondering na, weinig kaas hadden gegeten van goede discussietechnieken. Het vervelende voor hun was echter dat ik "beter" kon discussiëren dan hun. Hun "oplossing" hiervoor was mij proberen dood te zwijgen en alleen de makkelijke "slachtoffers" aan te pakken, maar helaas ook daar mengde ik me telkenmale weer in. Uiteindelijk hebben ze het discussie platform afgesloten, volgens eigen zeggen omdat de opzet geslaagd was, de beet competitie werd afgeblazen, maar volgens mij omdat ze op die manier niets meer konden bereiken in mening opdringing (volgens mij dan toch) aan anderen door mijn aanwezigheid (en de moord op PF zal er waarschijnlijk ook wel aan bijgedragen hebben). Door de hele discussie heen tekende zich vele hoog oplopende emotionele uitbarstingen zich af. Een burgeroorlog in spé, een zaad tot schisma van burgers onderling, die de onderlinge onverzoenlijkheid steeds meer deed versterken.

Dit zette bij het beeld vast dat, ondanks de ideële overeenkomsten die ik heb met veganisten, er bij diegenen die zich met het georganiseerde veganisme bezighouden er "gevaarlijke" types rondlopen (overigens al voor de moord op PF). Daar mijn streven er op gericht zijn om alle leed te minimaliseren, zag ik mij genoodzaakt om mijn aandacht ook op het veganisme te richten. Ook uit persoonlijke mails met enkelen van het nietindehaak platform en onderzoek op de inhoud van hun websites bracht duidelijk aan het licht dat ze op het verkeerde spoor zaten. Hiermee bedoel ik bv. wettelijke verboden op sportvissen (als ludiek begin) tot het streven naar wettelijke verboden op het consumeren/gebruiken van dierlijk materiaal.

Het beslaat teveel van mijn tijd om er hier nog meer en uitgebreider op in te gaan,maar ben best bereid als je me je telefoonnummer mailt (geen 06 nummer, ben nml. geen millionaire, verre van dat) om je persoonlijk verder mijn ideeën en standpunten toe te lichten.

Vriendelijke groeten,
Ed. "

Stan

Bericht door Stan » ma nov 18, 2002 18:40

Hallo Ed,

Ik heb in deze post geen enkele inhoudelijke kritiek op het veganisme kunnen vinden en mijn idee is dan ook dat je geen inhoudelijke kritiek op het veganisme hebt.

Je schijnt echter een bepaald beeld van veganisten te hebben, dat je, voorzover ik uit deze post kan afleiden, hoofdzakelijk door contact met mensen van het Nietindehaak-forum hebt gevormd. Hoe ik het zie is dan ook dat je een vrij stereotyp beeld hebt van veganisten.

Stel echter dat je het bij het juiste eind hebt en dat jouw beschuldigingen van verwaandheid en onverzoenlijkheid met anders-denkenden voor veel veganisten klopt. Moet je dan niet die kenmerken van die (grote groep) veganisten gaan afkeuren ipv. 'het veganisme' of 'de veganisten' ? Er zullen altijd mensen zijn die niet aan jouw beeld voldoen, en die scheer je daarmee over 1 kam met de 'verkeerde' veganisten zoals ik ze maar zal noemen.

Vriendelijke groeten,
Stan.

Ed

Bericht door Ed » ma nov 18, 2002 18:41

Hallo Stan,

zoals ook al af te leiden viel, heb ik dan ook niets tegen veganisme zoals ik in de kleine verklaring; "Ik onderschrijf de doelen van veganisten zover die betrekking hebben op vermindering van leed en streven naar een natuurlijk evenwicht.", al zei. Ook heb ik geen bepaald idee van veganisten als het om individuen gaat. Echter gezien de "krachten" die schuilen achter de ideeën zoals die op de site http://www.animalfreedom.org ten toon worden gesteld, heb ik mijn sterke bedenkingen tegen het georganiseerde veganisme en de sociale gevolgen die dit kan hebben. Met andere woorden ik maak mij behoorlijk zorgen over de sociale stabiliteit, die m.i. onder invloed van deze groeperingen ondermijnt wordt. en gezien (zie ook discussie met Frederika) de mens nogal een groepsdier is en ook nogal geneigd is om aan groepen mee te doen zonder de sociale consequenties daarover te kunnen overzien, richt ik mij ook tot de veganisten. Ik probeer dus bewustwording te kweken op een ander gebied dan voeding of gebruik van natuurlijke bronnen. Bij de veganisten dan tenminste, bij anderen richt ik me weer op andere zaken.

Vriendelijke groeten,
Ed.

Stan

Bericht door Stan » ma nov 18, 2002 18:41

Hoi Ed,

Sinds je nogal precies bent op interpretatie van woorden, kon ik uit je woorden: 'k onderschrijf de doelen van veganisten zover die betrekking hebben op vermindering van leed en streven naar een natuurlijk evenwicht' niet aflezen of je daarmee het veganisme als levenswijze goedkeurde.

Wat je met 'krachten' bedoelt weet ik niet, maar wellicht kun je dat verduidelijken. Je hebt het daarnaast over 'de ideeën zoals die op de site http://www.animalfreedom.org ten toon worden gesteld', ik neem aan dat je hiermee op specifieke ideeën doelt en niet alle ideeën op deze site verwerpt. Ik kan alleen raden welke ideeën je het over hebt, maar dat lijkt me niet erg produktief. Wellicht zou je iets duidelijker kunnen zijn, dan kan ik ook beter reageren. Ik ben overigens wel benieuwd naar de negatieve sociale gevolgen die veganisme volgens jou kan hebben.

Het is een nobel doel overigens om bewustwording te creëren onder veganisten, maar ik vraag me af of andere groepen dan niet beter geschikt zijn. Eén van de redenen dat ik veganist wil worden is juist dat ik bewuster hoop te worden van de invloed die mijn doen op een ander kan hebben (zowel mens als dier) en me hierdoor meer hiermee bezig zal gaan houden. Om die reden komt je poging om bewustwording onder veganisten te kweken enigszins raar op mij over. Maar je hebt het over 'een ander gebied' zonder te zeggen welk gebied dat is, dus wellicht zou dat de zaak verduidelijken.

Lijkt me voorlopig genoeg vragen voor je :)

Vriendelijke groeten,
Stan.

Jochem

Bericht door Jochem » ma nov 18, 2002 18:41

"Ik ben overigens wel benieuwd naar de negatieve sociale gevolgen die veganisme volgens jou kan hebben"

Volgens mij is het niet zozeer veganisme op zich wat Ed associeerd met negatieve sociale effecten, maar meer de houding die sommige mensen tegenover niet-veganisten hebben.
Ik denk dat het geen goede manier is om iedereen veganist te maken (bij wijze van spreken) door vlees te verbieden, of door aan vlees-eten een soort van negatieve draai aan te geven. Het is heel begrijpelijk dat een hoop veganisten die neiging hebben, ik heb die zelf ook zo vaak. Maar wellicht is het beterde positieve punten van veganisme te onderstrepen in plaats van de negatieve aan het niet-veganisme.

Tenminste, dat is wat ik denk dat Ed bedoeld...?

Plaats reactie