Alternatieven voor melk?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Eef
Leefwijze: veganist

Re: Alternatieven voor melk?

Bericht door Eef » vr mar 14, 2014 10:18

Nog even een puntje over de bloedtest waarover ik het had: bloedtesten, of je die nu in het ziekenhuis doet of dmv bioresonantie, zeggen niet alles. Omdat het lichaam altijd op zoek is naar een staat van homeostase, kan het zijn dat het stoffen uit de cellen trekt naar het bloed, zodat het bloed voldoende voedingsstoffen bevat. De bloedtest kan dus zeggen dat je niets tekort komt, maar je cellen kunnen dan toch iets tekort komen.
Als je dat idee hebt, dan zou je kunnen lezen over celzouten, en of je daarin wat bekend voorkomt, wat klachten betreft. En dan zou je het daarmee kunnen oplossen/verbeteren. De meeste celzouten zijn niet vegan, namelijk op basis van laktose, maar ik heb ze inmiddels vegan gevonden op basis van alcohol, bij http://www.bloesem-remedies.com
Overstand schreef: Trouwens Eef de reden dat ik van me veg-1 niet kon overstappen op/naar pure vegan, was trouwens, de b's en vooral jodium in veg-1, omdat ik geen gejodeerd zout gebruik, en niet een vervangende Multi-pil kon vinden die me 'totaal' zou 'dekken' zoals veg-1 dat 'doet'.
Dat snap ik niet, Veg1 bevat net zoveel jodium als Pure Vegan.
En Pure Vegan bevat ook de b-vitaminen, en dan niet de cyanocobalamine maar methylcobalamine, wat in mijn ogen de voorkeur heeft.
Ik vind juist dat Veg1 absoluut niet totaal dekkend is, met maar een paar vitaminen/mineralen, het is meer een mini-multi :wink:
En dan zit er naast magnesium stearaat ook nog eens suiker als hoofdingredient in... :?
Overstand schreef: Mag ik jou als laatste nog vragen: "wat zijn totaal aan supplementen (welke merken/hoeveelheden) die je op normale dagen inneemt? (vergeef me als ik teveel op doorga en het wel snap maar niet goed weet)
Dat mag je zeker vragen :)

We wisselen dus af, ligt aan hoe we ons voelen en wat de bloedtest zegt. Als ik bijvoorbeeld op een dag geen zin heb in supplementen, dan luister ik naar mijn lichaam en sla het een keer over.
Maar ik zal - om dit topic niet verder te vervuilen - even een apart topic maken met een lijst aan multi's die relatief goed zijn : http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =25&t=9457
Dus niet perfect, want die heb ik nog niet gevonden, maar allemaal vegan en met de vitaminen/mineralen in de goede vorm.
En dat is dus wat wij als basis aanhouden, die multi's afgewisseld, met daarbij geregeld omega 3 (opti 3), en in de winter vit D3 (Nature's Plus, Source of Life, Garden). En 's avonds nemen we standaard magnesium. Ook al kwam dat niet uit de bloedonderzoeken als tekort, we merken zelf dat we dat extra nodig hebben (spierspanning).

endopleeg
Leefwijze: pescotarier

Bericht door endopleeg » do mei 29, 2014 15:43

:offtopic:
Dit draadje ging over een alternatief voor melk maar na 5 posts ging het ineens ergens anders over.... :(

Ik wil het ook graag weten. Ik wil namelijk wel puree maken met iets lekkers en niet bijvoorbeeld met water ofzo.

Iemand suggesties?
Groetjes van Miranda!
Leefwijze: ovo-pescotariër
( wel vis en wel eieren, verder niets dierlijks)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do mei 29, 2014 17:24

Nou als je de moeite had genomen om na het aanmelden wat je net hebt gedaan dit topic even goed te lezen, had je gezien dat er diverse suggesties naar voren komen en het off topic smiley niet echt van toepassing was om te plaatsen...
Zo is er amandelmelk, sojamelk * de topicstarter zocht echter wat anders dan sojamelk * , hazelnootmelk, havermelk, kokosmelk etc.
Als ik puree maak gebruik ik graag een scheutje amandelmelk overigens...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 29, 2014 17:33

Let er bij hartige toepassingen zoals puree en saus op dat je ongezoete plantenmelk gebruikt, bijvoorbeeld dit rode pak sojamelk van Alpro. Die kun je bij de meeste supermarkten wel kopen. Biowinkels hebben ook ongezoete havermelk, amandelmelk, speltmelk etc.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Overstand

Bericht door Overstand » zo jun 01, 2014 10:06

ik ben trouwens sinds die ene episode

elke dag melk drinken :) fok melk, ik bedoel drink drinken. ik ben nooit geweest die zn melk drinkt en naar bed gaat (jakk!)

ik wissel af, vooral drink ik provamel plus calcium.

dus als je 5 pakjes zou hebben, dan zijn 2 provamel calcium, 1 lima rijstdrink, 1 lima speldrink, en 1 lima haverdrink met calcium.

:) provamel heeft goede ingrediënten, maar vind het oke, als ik er niet aan ruik voor ik het drink

en lima is lekker geworden man, echt ik vind dat lekker, ik proef ook niet meer zo overweldigend zonnebloem, maar gewoon lekker fris

endopleeg

Bericht door endopleeg » zo jun 01, 2014 21:07

MBVegan31 schreef:Nou als je de moeite had genomen om na het aanmelden wat je net hebt gedaan dit topic even goed te lezen, had je gezien dat er diverse suggesties naar voren komen en het off topic smiley niet echt van toepassing was om te plaatsen...
Zo is er amandelmelk, sojamelk * de topicstarter zocht echter wat anders dan sojamelk * , hazelnootmelk, havermelk, kokosmelk etc.
Als ik puree maak gebruik ik graag een scheutje amandelmelk overigens...
Ik vind persoonlijk als er in een draad 3 opvolgende berichten niks meer met het hoofdonderwerp te maken hebben, dat de off-topic smiley wel degelijk zin heeft.
On topic: Thanx voor de tips!
Groetjes van Miranda!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 02, 2014 9:18

Op dit forum is het niet zo dat er niks off topic gezegd mag worden. Over het algemeen komt het echte topic vanzelf na een paar posts weer 'bovendrijven' en we willen als moderator niet continu als waakhondjes (slechte vergelijking, sorry) topics in de gaten houden of elke post wel helemaal over het topic gaat.
Wat we wel graag willen is dat op het forum men netjes tegen elkaar blijft, en dat discussies niet de op de persoon gespeeld worden. We hebben zelfs een discussieforum speciaal voor het discussiëren. En eventueel voor draadjes van de subfora die uit de hand dreigen te lopen omdat er wèl off-topic gediscussieerd wordt en het niet binnen een paar posts weer op de pootjes terecht komt. In dat geval wordt zo'n topic bijvoorbeeld verplaatst en kan er elders naar hartelust gediscussieerd worden (en nog steeds met de spelregel dat het niet op de persoon gebeurt).
Afijn, dit was ook even off-topic, maar als toelichting voor de (kennelijke) onduidelijkheid.
Ik hoop dat het hiermee voor jullie ook afgehandeld is.

jet (als moderator)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 02, 2014 9:24

Bij puree gebruik ik meestal water als grootste aanmaker.
Soms gooi ik er dan nog wat rijst'cuisine' doorheen voor de smaak en/of een klein beetje halvarine voor de smeuiigheid.

Eigenlijk gebruik ik niet heel veel 'melk', denk dat het afhangt wat je ermee wilt maken. Zoals Martine zegt: voor de hartige dingen eventueel ongezoete melk.

Weet iemand of de kleintjes (van die drinkpakjes) rijstmelk net zo goed werken als de sojamelk?
Ik vind het namelijk zonde om een heel pak open te scheuren terwijl ik het niet genoeg gebruik om het op te kunnen maken (en om nou elke keer als ik zo'n ding open heb pannekoeken te gaan eten.....).
De kleine pakjes sojamelk zijn allemaal gezoet, en ik zag dat de rijstmelk dat niet was. Maar rijstmelk bindt niet zo goed is mijn ervaring. Iemand hier andere ervaringen mee?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Raynak

Bericht door Raynak » ma jun 02, 2014 10:23

jet schreef:Bij puree gebruik ik meestal water als grootste aanmaker.
Soms gooi ik er dan nog wat rijst'cuisine' doorheen voor de smaak en/of een klein beetje halvarine voor de smeuiigheid.

Eigenlijk gebruik ik niet heel veel 'melk', denk dat het afhangt wat je ermee wilt maken. Zoals Martine zegt: voor de hartige dingen eventueel ongezoete melk.

Weet iemand of de kleintjes (van die drinkpakjes) rijstmelk net zo goed werken als de sojamelk?
Ik vind het namelijk zonde om een heel pak open te scheuren terwijl ik het niet genoeg gebruik om het op te kunnen maken (en om nou elke keer als ik zo'n ding open heb pannekoeken te gaan eten.....).
De kleine pakjes sojamelk zijn allemaal gezoet, en ik zag dat de rijstmelk dat niet was. Maar rijstmelk bindt niet zo goed is mijn ervaring. Iemand hier andere ervaringen mee?
Wat ik vaak doe als ik maar een klein beetje van een plantaardige melk/-room gebruik, is de rest in een ijsblokjes vorm invriezen. Dan kan ik de volgende keer dat ik weer een klein beetje wil gebruiken voor een saus of stamppot oid, één of enkele blokjes ontdooien. Dan hoef je nooit wat weg te gooien of 'gedwongen' op te maken omdat je het anders weg zou gooien.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 02, 2014 10:52

....op zich een goed idee......
Ware het niet dat mijn diepvries vol ligt met dingen die zonde zijn om weg te gooien, maar die ik er vervolgens niet meer uithaal..... :mrgreen: :mrgreen:
Misschien zou ik dat wat meer moeten doen :oops:

Raynak

Bericht door Raynak » ma jun 02, 2014 12:16

jet schreef:....op zich een goed idee......
Ware het niet dat mijn diepvries vol ligt met dingen die zonde zijn om weg te gooien, maar die ik er vervolgens niet meer uithaal..... :mrgreen: :mrgreen:
Misschien zou ik dat wat meer moeten doen :oops:
Haha, daar kan ik je helaas niet mee helpen :D

Hoewel... mijn moeder heeft sinds ze een ietsje minder goed geheugen heeft, naast de vriezer een klein white boardje opgehangen. Daar schrijft ze dan echt alles op wat ze in de vriezer heeft liggen (producten, hele maaltijden, losse ingrediënten, etc), en ook een beetje op volgorde van wanneer het erin is gegaan/wat als eerste op moet, zodat ze niet vergeet wat er allemaal in de vriezer ligt.

En nu genoeg :offtopic: :mrgreen:

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma jun 02, 2014 12:16

als je sojamelk invriest en ontdooit is het daarna geschift; net zoals koeienmelk zou doen. Ik weet niet hoe het zit met andere plantaardige melken.

endopleeg

Bericht door endopleeg » za jun 28, 2014 15:39

Heeft iemand ervaring met rijstmelk in pannekoeken/puree en dergelijke? Smaakt dat, werkt dat goed?
Groetjes van Miranda!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jun 28, 2014 15:51

Rijstmelk bevat weinig vet en eiwit, dus om dingen romig te maken voegt het niet zo veel toe ten opzichte van water vind ik, maar op zich kun je het prima gebruiken voor pannenkoeken en puree. Let voor hartige toepassingen op dat je ongezoete melk neemt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo jun 29, 2014 17:00

Rijstmelk is inderdaad waterig, maar bovendien ook heel zoet (van nature). Ik zou het niet gebruiken in hartige gerechten. Ik had ooit rijst-kookroom van alpro geprobeerd, maar dat vond ik ook 3x niets. Ongezoete sojamelk of soja-kookroom daarentegen werkt prima voor alles van koffie tot aardappelpuree tot pastasaus en heeft ook nog eens een betere voedingswaarde :-)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jul 01, 2014 18:06

Voor mij blijft ongezoete amandelmelk op 1 staan, dat doe ik in de cappuccino en ik bak ermee (cakes, pannenkoeken). Vanwege de hoge prijs (hier tegen de 3 euro voor een pak) neem ik ook wel eens een pak havermelk. Dat werkt ook in bv. cake maar schuimt minder op in de koffie.

sillygirl

Bericht door sillygirl » di jul 01, 2014 21:58

ik heb juist gehoord (ook van mensen die het geprobeerd hebben) dat je amandelmelk niet kunt opschuimen. Jou lukt dat dus wel? Dan ligt het wellicht aan de kwaliteit (bio amandelmelk viel me al op dat die veel dikker is dan de alpro variant)

Overstand

Bericht door Overstand » di jul 01, 2014 22:07

niet alijtd silly, die van ecomil is garbage

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo jul 02, 2014 8:43

sillygirl schreef:ik heb juist gehoord (ook van mensen die het geprobeerd hebben) dat je amandelmelk niet kunt opschuimen. Jou lukt dat dus wel? Dan ligt het wellicht aan de kwaliteit (bio amandelmelk viel me al op dat die veel dikker is dan de alpro variant)
Ja, het was even oefenen (zoals met alle melk en mijn apparaat) maar het lukt prima! Sojamelk ook trouwens.
In NL kocht ik Alpro ongezoete amandelmelk, hier een of andere bio. Niet zo vaak dus omdat ik 3 euro voor een pak te duur vind.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo jul 02, 2014 17:10

Ligt ook aan het apparaat. Wij hebben een volautomaat espresso-apparaat en die kan enkel geen water opschuimen! :grin:

Mocht je het gemakkelijk willen: Aeroccino (ofzo) van Nespresso. Vond ik voorheen erg handig.

Plaats reactie