glutenvrij en veganistisch

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

glutenvrij en veganistisch

Bericht door jet » vr jun 08, 2007 22:00

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje ben ik (bijna) veganistisch (ik ben al eeuwen vegetarier), maar nou heb ik te horen gekregen dat ik een glutenallergie heb.
Dat betekent dat ik opeens mijn lekkere bruine boterhammen en volkorenpasta's moet laten staan, en ik dus minder vezels binnen krijg.
Is een glutenvrij dieet en veganisme wel te combineren?
En zo ja, hoeveel tarwevervangers (lees: vezelvervangers) moet ik dan eten?
Ik had al wat gegevens gevonden, maar ik vroeg me af of er ook wetenschappelijke onderbouwingen zijn over de glutenvrij/veganisme combinatie.
Wie weet het?
Alvast mijn hartelijke dank.

groetjes
Jet

lena

Bericht door lena » vr jun 08, 2007 23:51

Over vezels hoef je je bij een gezond dieet helemaal geen zorgen te maken, als je veel groente en fruit eet, en daarnaast peulvruchten en zilvervliesrijst, quinoa en andere volkorengranen, is dat echt geen probleem. Niet veganisten eten doorgaans veel minder vezels dan veganisten.

Brood is een probleem inderdaad, maar dat hebben niet-veganisten ook. Ik zou meer andere dingen gaan eten in plaats van brood. Als ontbijt bijvoorbeeld muesli met soyayoghurt, of pap van rijstevlokken of quinoavlokken (bij de natuurwinkel), of een smoothie van vers/bevroren fruit met soyayoghurt/melk (en lijnzaad en spinazie voor extra gezond), of scrambled tofu, als je meer van een hartig ontbijt houdt. Als lunch kun je denken aan maaltijdsalade's (Ik vind deze lekker), linzensoep, hummus met groentes, etc.

Als je googlet op "gluten free vegan" vind je veel informatie.

Framboos

Bericht door Framboos » za jun 09, 2007 7:16

En je zou toch ook gewoon glutenvrij brood in een broodbakmachine kunnen maken?

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » za jun 09, 2007 8:18

Framboos schreef:En je zou toch ook gewoon glutenvrij brood in een broodbakmachine kunnen maken?
Voor zo ver ik begrepen heb is het moeilijk om zelf glutenvrij brood te maken, je moet toch een bindmiddel hebben.

Het zou kunnen dat een natuurvoedingswinkel wel glutenvrij brood kan leveren, mijn winkel heeft een aardig assortiment glutenvrije producten.

Of dat biologische glutenvrije brood ook vegan is, dat weet ik niet.

jet
Moderator

Bericht door jet » za jun 09, 2007 9:33

dank jullie wel! Ik ga es even googlen (had ik al gedaan, maar niet goed genoeg blijkbaar)

Ik maak zelf brood in de broodbakmachine, maar ja, dat is met o.a. maismeel, en daar zitten dus nauwelijks vezels in. Ik voeg er wel lijnzaadvezels aan toe, maar toch heb ik het idee dat het minder vezeltjes betekent dan 'normaal'.
Het binden, daar heb je broodverbetermiddel enzo voor, tenminste ik heb eoa plantaardig spulletje wat je erdoor heen kan mikken en wat het beter bindt. Dat blijft natuurlijk behelpen, dus het wordt soms wel brokjes brood, maar daar kan ik tegen :D (neemt alleen wat lastig mee in je lunchtrommeltje haha)

's ochtends ontbijten met sojayoghurt doe ik ook wel eens, maar de winkel hier in de buurt heeft alleen de perzik variant, en de winkel waar ik de naturel variant kan krijgen die heeft altijd maar een kleine voorraad (die ik dan meestal maar helemaal opkoop :lol: ) Waarom hebben ze niet meer van dat spul?

En volkorengranen mag je ook niet als glutenvrij. Want in tarwe, rogge, gerst en al die granen behalve mais en sorghum (?) zitten gluten...

Dus eigenlijk was ik benieuwd naar of ik dan met groente en fruit wel voldoende vezelfs en eiwitten binnenkreeg. Want die eiwitten die dus normaal in brood enzo zitten, die heb ik nu ook niet.... lastig lastig

Marla

Bericht door Marla » za jun 09, 2007 10:55

jet schreef:dank jullie wel! Ik ga es even googlen (had ik al gedaan, maar niet goed genoeg blijkbaar)

's ochtends ontbijten met sojayoghurt doe ik ook wel eens, maar de winkel hier in de buurt heeft alleen de perzik variant, en de winkel waar ik de naturel variant kan krijgen die heeft altijd maar een kleine voorraad (die ik dan meestal maar helemaal opkoop :lol: ) Waarom hebben ze niet meer van dat spul?
Bij de AH verkopen ze het ook heh, wist je dat al? De naturel versie dus.

Framboos

Bericht door Framboos » za jun 09, 2007 11:05

Veg_eric schreef:
Voor zo ver ik begrepen heb is het moeilijk om zelf glutenvrij brood te maken, je moet toch een bindmiddel hebben.
Een vriendin van mij doet dat al heel lang, en koopt eens in de zoveel tijd een megazak glutenvrij meel. Gaat prima.

jet
Moderator

Bericht door jet » za jun 09, 2007 11:55

Marla schreef:
Bij de AH verkopen ze het ook heh, wist je dat al? De naturel versie dus.
Nou de appie heijn hier in de wijk heeft alleen de perzik versie, en ze hebben de liga eerste stap (glutenvrij) eruit gegooid.....
Polenta hebben ze ook niet :?

Ik heb al een keer een briefje in de ideeenbus gedaan, maar voorlopig moet ik er dus 15 km voor rijden :o

Dick
Contacteer:

Re: glutenvrij en veganistisch

Bericht door Dick » za jun 09, 2007 23:50

jet schreef:Hoi allemaal,

Is een glutenvrij dieet en veganisme wel te combineren?

Alvast mijn hartelijke dank.

groetjes
Jet
Ik ken een aantal veganisten die ook een glutenallergie hebben. Moet dus zeker mogelijk zijn.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jun 10, 2007 9:21

Bedankt voor het hart onder de riem...
Dick schreef: Ik ken een aantal veganisten die ook een glutenallergie hebben. Moet dus zeker mogelijk zijn.
Heb je toevalig ook nog wat tips voor me dan?
Alvast bedankt!

groetjes

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo jun 10, 2007 10:09

Ik eet helemaal geen granen meer (SC-dieet), maar krijg ruim voldoende vezels binnen met mijn dieet van groenten, wortels, fruit, vruchtensap, noten en yofoe (ook wel eens kaas). Vroeger had ik regelmatig last van mijn spijsvertering en nu nooit meer.

Het zou ook wel raar zijn als een dieet zonder granen problemen zou geven want dat was tot enkele duizenden jaren geleden het natuurlijke dieet van de mens. Fruit, groenten en wortels zitten vol met vezels en niet van de irriterende soort die in volkoren granen zit.

Mocht je toch last krijgen van een wat luie darm (vooral in het begin omdat je darmen het nog niet gewend zijn), dan helpt spinazie goed.

Framboos

Bericht door Framboos » zo jun 10, 2007 10:22

Het boek Eat to live van Joel Fuhrman focust ook op een vegan, weinig/geen granen-dieet trouwens.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jun 10, 2007 10:31

Ik ken in mijn omgeving maar 1 iemand die glutenvrij moet eten, en 2 vegetariers ofzo, de rest is allemaal carnivoor.....
De glutenallergie persoon stelde zelfs voor dat ik maar weer carnivoor moest worden!
Dank zij jou Brent, kan ik dr nu mooi vertellen dat zelfs als je helemaal geen granen meer eet dat dat prima gaat :D :D

Framboos: ik zal even googlen op dat boek, ik was het nog niet tegengekomen, bedankt voor de tip!

lena

Bericht door lena » ma jun 11, 2007 10:04

En volkorengranen mag je ook niet als glutenvrij.
In zilvervliesrijst zitten geen gluten. In quinoa ook niet. Beide zijn volkorengranen. Van beide kun je ook vlokken kopen om pap van te maken, als je dat zou willen.

Ik begrijp nog steeds niet waarom je denkt dat het juist als veganist moeilijk is om genoeg vezels binnen te krijgen, want alle dingen die je als veganist niet eet (zuivel, eieren, vlees) bevatten helemaal geen vezels. Als veganist krijg je dus bijna automatisch meer vezels binnen, mits je genoeg groente en fruit en peulvruchten eet.

Dat glutenvrije brood zou ik inderdaad niet al te veel eten, dat is niet het toppunt van gezondheid.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » ma jun 11, 2007 20:30

jet schreef:Bedankt voor het hart onder de riem...

Heb je toevalig ook nog wat tips voor me dan?
Alvast bedankt!

groetjes
Stuur een prive bericht of een mail met je mailadres dan kan ik misschien iets voor je doen.

mavenietingelogd

Bericht door mavenietingelogd » di jun 12, 2007 7:29

jet schreef:

Framboos: ik zal even googlen op dat boek, ik was het nog niet tegengekomen, bedankt voor de tip!
10.99 bij bol.com :D

charan
Contacteer:

Bericht door charan » wo jun 13, 2007 20:07

Hallo Jet,

Ik eet zelf sinds 1987 veganistisch, en sinds de milleniumwisseling glutenvrij. Dus nu al zeven jaar die combinatie. Terugkijkend denk ik dat vega eten makkelijker is dan glutenvrij.

Ik ben tegen veel instinkers aangelopen. Bijvoorbeeld paprika-chips zijn niet glutenvrij omdat de paprika met gluten op de chips worden geplakt.
De tempeh van de DEKAmarkt mag wel, maar die van de turkse super hier om de hoek weer niet, want die turkse tempeh zit meel bij.

Voor alle duidelijkheid, de zeven verboden granen zijn:
tarwe, rogge, haver, gerst, kamut, spelt en triticale.
jet schreef:
Ik maak zelf brood in de broodbakmachine, maar ja, dat is met o.a. maismeel, en daar zitten dus nauwelijks vezels in. Ik voeg er wel lijnzaadvezels aan toe, maar toch heb ik het idee dat het minder vezeltjes betekent dan 'normaal'.
Het binden, daar heb je broodverbetermiddel enzo voor, tenminste ik heb eoa plantaardig spulletje wat je erdoor heen kan mikken en wat het beter bindt. Dat blijft natuurlijk behelpen, dus het wordt soms wel brokjes brood, maar daar kan ik tegen :D (neemt alleen wat lastig mee in je lunchtrommeltje haha)
Als je die broodbakmachine maar alleen voor glutenvrij brood gebruikt! Een broodbakmachine is niet meer glutenvrij te krijgen na gebruik met tarwe.
jet schreef: 's ochtends ontbijten met sojayoghurt doe ik ook wel eens, maar de winkel hier in de buurt heeft alleen de perzik variant, en de winkel waar ik de naturel variant kan krijgen die heeft altijd maar een kleine voorraad (die ik dan meestal maar helemaal opkoop :lol: ) Waarom hebben ze niet meer van dat spul?
Volgens mij zijn de producten van Alpro en Provamel niet glutenvrij. De soja wordt gefermenteeerd met rogge. De rogge is een technisch ingredient dat niet gedeclareerd hoeft te worden. Maar ik merk wel effecten als ik hun producten gebruik. Op hun website staat dat hun producten wel glutenvrij zijn.
jet schreef: Dus eigenlijk was ik benieuwd naar of ik dan met groente en fruit wel voldoende vezelfs en eiwitten binnenkreeg. Want die eiwitten die dus normaal in brood enzo zitten, die heb ik nu ook niet.... lastig lastig
Ik denk dat het onmogelijk is om een tekort te krijgen aan vezels, als je vers voedsel eet. De voorgekookte spullen uit een potje leveren meestal te weinig vezels. Gewoon voldoende verse groente en fruit eten. Met eiwitten is dit hetzelfde. Gevarieerd groente en fruit en je problemen zijn voorbij (je voedselprobleem, persoonlijke problemen weet ik niet).

Als je meer wilt weten, stuur me een PM of vraag hier op het forum.

groetjes,

Charan

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo jun 13, 2007 21:20

Charan was een van de personen die ik ken die glutenvrij en veganistisch eet.
Ik weet nog iemand, maar die heb ik nooit op het forum gezien. Ik kan je mailadres (als je die doorgeeft) doorsturen en vragen of hij contact met je kan opnemen.

Je kan ook een oproepje plaatsen in Vega! of er meer lotgenoten zijn.

Op deze webwinkel kan je ook veel glutenvrije veganistische produkten aanschaffen.
http://www.vegashopping.nl/home/home.php

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo jun 13, 2007 21:26

Als je die broodbakmachine maar alleen voor glutenvrij brood gebruikt! Een broodbakmachine is niet meer glutenvrij te krijgen na gebruik met tarwe.
Ik heb eerder (een paar jaar geleden) van iemand vernomen die glutenvrij at dat AH een aparte broodfabriek aan het bouwen was om geheel glutevrijbrood te gaan produceren. Dit kon niet in een gewone broodfabriek, hoe gescheiden ze het van elkaar ook hielden, voor elkaar krijgen.
Wel bijzonder dat zulke minimale hoeveelheden al hun invloed heeft.

Dave

Bericht door Dave » wo jun 13, 2007 22:27

Orgran http://www.orgran.com/ producten zijn vegan en glutenvrij. Bij de natuurwinkel De Zaailing aan de Hooigracht in Leiden wordt deze verkocht. Daar hebben ze ook een hoop andere glutenvrije producten. Ik geloof dat er daar 24 juni 12:00 - 16:00 een glutenvrije markt wordt gehouden, maar zeker weten doe ik het niet. Misschien even bellen van tevoren.

Er is ook een webwinkel
http://glutenvrijemarkt.com/winkel/

Plaats reactie