veganisme en diabetes

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Naudi
Leefwijze: veganist

veganisme en diabetes

Bericht door Naudi » vr feb 09, 2018 10:29

Hoi allemaal. Ik heb diabetes en probeer sinds een paar maanden veganistisch te eten.(voorheen 35 jaar vegetarisch). Het lijkt erop dat zuivelloos eten een positief effect te heeft op mijn (LADA) diabetes. Ik ben erg geinteresseerd in de ervaringen van anderen van het effect van veganistisch eten op hun diabetes. In het bijzonder op neuropathische klachten. Het lijkt er bij mij sterk op dat zuivel en kaasloos eten positief werkt.

Dabrother

Re: veganisme en diabetes

Bericht door Dabrother » za feb 10, 2018 0:25

Ik heb laatst op Netflix er wal wat over gehoord in de documentaire What the health.
Eet nu een dikke maand veganistisch en mijn cholesterol is iig wel al naar betere waarden gezakt. Voorheen grote vleeseter vanaf mijn 1 jaar. Succes en als je je beter voelt zou ik zeggen die melk en kaas laten (ook daarover ging het in die documentaire).
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo feb 11, 2018 19:00

Interessant onderwerp inderdaad. Ik las pas nog iets over hoe suiker een minder grote rol speelt dan tot dusver verondersteld. Een vertraagde heropname van bloedsuikers uit bloed naar weefsels zou zorgen voor schadelijk hoge bloedsuikerspiegels. Een verdikte vetlaag om celmembranen, veroorzaakt door de inname van dierlijke vetten, zou de boosdoender zijn. Ik ben vaak skeptisch over wetenschappelijk onderzoek, maar vind het dan wel weer leuk om terug te lezen van iemand die in de praktijk zoiets ondervindt.
Getekend in floëemsap.

Truus

Bericht door Truus » zo feb 18, 2018 13:22

Rorrim schreef:
zo feb 11, 2018 19:00
Ik ben vaak skeptisch over wetenschappelijk onderzoek, maar vind het dan wel weer leuk om terug te lezen van iemand die in de praktijk zoiets ondervindt.
Ik deel je scepsis t.a.v. wetenschappelijk onderzoek, maar anekdotes zijn ook niet betrouwbaar. Als het puntje bij het paaltje komt vermoed ik dat er weinig echte kennis bestaat, en ieder het beste kan doen waar hij zich goed bij voelt.

Naudi

Bericht door Naudi » wo feb 28, 2018 16:10

Hallo. Hier Naudi weer terug. Excuses voor mijn late reactie. Sorry computer in puin.

Inderdaad is het bekend en algemeen wetenschappelijk geaccepteerd dat het vermijden van vet voedsel e.d. erg positief werkt bij diabetes 2. Vermindering van lichaamsgewicht, een lagere BMI en meer beweging kunnen erg goede resultaten hebben bij diabetes 2.

Waar ik het echter over heb in mijn bijdrage is LADA-diabetes. Dit is een auto-imuun ziekte die sterk lijkt op diabetes 1. Diabetes 1 was vroeger beter bekend als jeugddiabetes. Pas sinds eind jaren negentig is duidelijk geworden dat deze ziekte ook (erg vaak) pas optreed op latere (40+) leeftijd. Dan wordt deze ziekte vaak LADA-diabetes genoemd.

De oorzaak van deze auto-muunziekte is eigenlijk onduidelijk. Het heeft niets met overgewicht te maken. Nog sterker: de meeste diabetes 1 en LADA diabeten vallen erg veel en snel af. Soms is er een samenhang met andere auto-imuunziekten binnen een familie te constateren. Ook lijkt er onder meer een samenhang met zuivelinname te zijn. Mijn bedoeling bij het stoppen met eten van zuivelprodukten is (behalve diervriendelijkheid trouwens) om te onderzoeken wat de effecten zijn op de ontwikkeling van mijn diabetes en wat anderen voor ervaringen hebben.

De gedachte achter dit experiment is dat zuivel (en eventueel ander dierlijk voedsel) ontstekingen veroorzaakt en hierdoor een autoimuun-reactie oproept. Hierbij proberen lichaamcellen je eigen organen aan te vallen. Bij diabetes 1 en LADA dus de pancreas. Om dit te stoppen, zou het stoppen van het eten van dierlijk voedsel dus kunnen helpen. Dit gaat dus veel dieper dan de effecten van veganistisch eten op je lichaamsgewicht. Dit gaat over de oorzaak van de ziekte.

Vooralsnog merk ik door het vegan eten behoorlijke positieve effecten op de bijeffecten van diabetes (zenuwbeschadigingen in de voeten en verbeterde bloedsomloop) maar merk ik geen positieve ontwikkeling in mijn (te hoge) bloedsuiker peil. (dit is de kern van het diabetes probleem) . Maar goed: enig resultaat is er wel en ik blijf benieuwd naar de ervaringen van anderen. Verder blijft veganistisch eten mij erg goed bevallen. Het is lekker en ik voel me fitter en monterder.

Morality
Moderator

Bericht door Morality » do mar 01, 2018 11:29

Fijn dat veganisme goed bevalt, nu alleen je bloedsuiker peil nog. Ik heb er zelf geen ervaring mee of verstand van, maar misschien staan er nuttige tips op https://www.optimalegezondheid.com/18-b ... -verlagen/ of https://www.optimalegezondheid.com/suik ... -verlagen/

Hebi

Bericht door Hebi » wo apr 25, 2018 17:39

Hans

Bericht door Hans » zo mar 24, 2019 12:01

Wat ik zover begrepen heb door m'n research en zelf-experimentatie, is dat de insulinefunctie door een paar belangrijke factoren acuut wordt geschaad: dierlijk eiwit en vezelarme koolhydraten. Ook alle calorieloze zoetstoffen zoals stevia, omdat ze de hersens ontregelen door de aanwezigheid van zoet zonder energie.

Dierlijk eiwit geeft een soort ontstekingsreactie die de insuline mechanismen verstoort, en de grote hoeveelheden aan eiwit in't algemeen worden ook omgezet in glucose die dan weer de bloedsuiker spiegel doet stijgen. Dat is de reden waarom mensen die het "carnivore diet" uitproberen dikwijls op korte tijd diabetes ontwikkelen.

Vezelarme koolhydraten (suiker, fruitsap, siropen, honing, brood, pizza, pasta, witte rijst, koekjes, cakes, aardappelen etc.) worden te snel opgenomen in het bloed, waardoor onze pancreas teveel insuline op korte tijd moet aanmaken, en zo met de tijd verslijt.

Bij aardappelen kan je wel een mouw aanpassen door ze te laten afkoelen na het koken. Daardoor verandert ongeveer de helft van de koolhydraten in resistent zetmeel en wordt de energie veel trager opgenomen in het bloed. Bijkomend voordeel is dat ze dan ook als prebiotica dienen in de dikke darm. Je kan ze dan ofwel koud in een salade eten of gewoon terug opwarmen of bakken, de verandering blijft - dit werkt het best met vastkokende aardappelen, omdat die niet zo brokkelen.
"You are the sky, everything else - it's just the weather." -Pema Chödrön

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma mar 25, 2019 10:14

Hans schreef:
zo mar 24, 2019 12:01
Dierlijk eiwit geeft een soort ontstekingsreactie die de insuline mechanismen verstoort, en de grote hoeveelheden aan eiwit in't algemeen worden ook omgezet in glucose die dan weer de bloedsuiker spiegel doet stijgen. Dat is de reden waarom mensen die het "carnivore diet" uitproberen dikwijls op korte tijd diabetes ontwikkelen.
In plantaardig voedsel zitten veel natuurlijke ontstekingsremmers. Dat is een belangrijk gezondheidsvoordeel van plantaardig voedsel.
Hans schreef:
zo mar 24, 2019 12:01
Vezelarme koolhydraten (suiker, fruitsap, siropen, honing, brood, pizza, pasta, witte rijst, koekjes, cakes, aardappelen etc.) worden te snel opgenomen in het bloed, waardoor onze pancreas teveel insuline op korte tijd moet aanmaken, en zo met de tijd verslijt.
Vind ik zo iets te kort door de bocht, met alle respect. Volkoren producten zoals volkoren brood, volkoren rijst, volkoren pasta, enzovoorts bevatten wel veel vezels en zijn daarom gezonde keuzes.
Cake en koek kun je ook zelf maken. Als je er dan volkorenmeel of bijvoorbeeld havermout bij gebruikt zijn ze weer wel gezond of gezonder qua vezels. Maar niet iedereen heeft daar de tijd voor.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma mar 25, 2019 11:47

Interessant. Een poosje geleden las ik toevallig iets over dierlijke producten en diabetes waarin gesteld werd dat dierlijke vetten de terugopname van suiker uit de bloedsomloop remden en op die manier diabetes kunnen veroorzaken. Ik dacht altijd dat een overschot aan eiwitten snel weer door het lichaam wordt uitgescheiden en dat ze alleen wanneer het lichaam een energietekort heeft als brandstof gebruikt worden, maar na wat rondzoeken lijkt het erop dat ik nog wat te lezen heb. :)
Getekend in floëemsap.

Hans

Bericht door Hans » ma mar 25, 2019 15:00

Mogenblue schreef:
ma mar 25, 2019 10:14
Vind ik zo iets te kort door de bocht, met alle respect. Volkoren producten zoals volkoren brood, volkoren rijst, volkoren pasta, enzovoorts bevatten wel veel vezels en zijn daarom gezonde keuzes.
Cake en koek kun je ook zelf maken. Als je er dan volkorenmeel of bijvoorbeeld havermout bij gebruikt zijn ze weer wel gezond of gezonder qua vezels. Maar niet iedereen heeft daar de tijd voor.
I denk dat volkoren zeker beter is dan wit voor diabetici, maar het probleem met volkoren is niet dat ze niet genoeg vezels hebben, maar dat door het malen van het graan de vezels niet meer verbonden zijn met de suikers. Hierdoor worden ze dus nog altijd te snel opgenomen, waardoor er toch nog een ongezonde stijging van de bloedsuikerspiegel ontstaat.

Dan is er ook nog het probleem dat niet-gefermenteerde granen stoffen bevatten die heel moeilijk te verteren zijn door de dikke darm, waardoor er chronische ontstekingsreacties onstaan. Zelfgemaakt zuurdesem brood is veel makkelijker te verteren, in Duitsland bijvoorbeeld is er een enorme epidemie van IBS ontstaan vlak nadat praktisch alle bakkers van het land overstapten van echte zuurdesem naar snelrijzende fabrieks-preparaten zoals die gebruikt worden in de rest van de "moderne wereld".
Laatst gewijzigd door Hans op ma mar 25, 2019 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans

Bericht door Hans » ma mar 25, 2019 15:23

Rorrim schreef:
ma mar 25, 2019 11:47
Interessant. Een poosje geleden las ik toevallig iets over dierlijke producten en diabetes waarin gesteld werd dat dierlijke vetten de terugopname van suiker uit de bloedsomloop remden en op die manier diabetes kunnen veroorzaken. Ik dacht altijd dat een overschot aan eiwitten snel weer door het lichaam wordt uitgescheiden en dat ze alleen wanneer het lichaam een energietekort heeft als brandstof gebruikt worden, maar na wat rondzoeken lijkt het erop dat ik nog wat te lezen heb. :)
Het probleem is ook dat er heel veel tegenstrijdige, onvolledige of inaccurate informatie te vinden is. Het menselijk verteringssysteem is enorm ingewikkeld en wetenschappelijk onobserveerbaar. Het enige wat wetenschappers kunnen doen is bepaalde processen isoleren in het laboratorium, maar dat weerspiegelt nooit de realiteit.

Bijvoorbeeld in de glycemische index zou een meloen een hogere waarde hebben dan tafelsuiker, wat in mijn eigen ervaring niet verder van de waarheid zou kunnen zijn. De enorm foutieve waarden van die index is in mijn opinie één van redenen dat zoveel diabetici chronisch blijven, terwijl diabetes II echt niet ongeneeslijk is.

Het beste middel denk ik is een voedseldagboek houden en doormiddel van "elimination diets" precies observeren hoe bepaalde voedingswaren invloed hebben op ons mentaal, emotioneel en fysiek welzijn.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » ma mar 25, 2019 19:21

Naast het minderen of uitfaseren van zuivel zou je ook kunnen experimenteren met de manier waarop je aan je koolhydraattrek tegemoet komt.
Ik eet sinds enige tijd bijna geen granen meer, dus ik koop zelden brood (heel soms glutenvrij) en kook nooit meer pasta of rijst etc.
Voor mijn koolhydratentrek kook ik winterpeen en pastinaak (niet samen koken want pastinaak is heel snel gaar, ik stoom het vaak samen met de broccoli).
Daar doe ik dan vaak een goede pindakaas doorheen en tomatenpasta.

In de ochtend en tussendoor eet ik banaan en citrusfruit.
Nou deed ik dit vooral omdat ik een prikkelbare darm heb, maar allerlei andere aandoeningen waar ik mee worstelde verdwenen er ook door.

Ik kan me voorstellen dat het ook voor diabetes goed kan uitwerken om op een natuurlijker manier aan je koolhydraattrek tegemoeten te komen. Al hoor je wel dat medici banaan afraden bij diabetes.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Hans

Bericht door Hans » di mar 26, 2019 11:33

Er zijn twee goede knollen die veel energie en voedingsstoffen leveren, lekker zijn maar totaal geen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel, toch niet die van mij: zoete aardappelen, ook wel bataten genoemd, en aardperen.

Zoete aardappelen hebben een enorme rijkdom aan verschillende vitaminen en mineralen, vooral vitamine A, en aardperen hebben zo'n 30% meer ijzer dan rood vlees, toch wel indrukwekkend. Aardperen kan je ook heel makkelijk zelf planten, die groeien enorm goed en zijn bestand tegen droogte, klimaatschommelingen, ziektes en insekten.

Deze knollen hebben geen zetmeel maar iets genaamd inuline, waarvan de energie enorm traag wordt opgenomen in het bloed. Ik kan hier zoveel van eten als ik wil zonder bloedsuiker problemen te krijgen, terwijl ik zelfs geen groentesap kan verdragen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di mar 26, 2019 14:53

Aardperen kom je niet zo vaak tegen, maar ik vind ze wel lekker. Goede tip! Bataat eet ik regelmatig. Ondanks dat ze vaak zoete aardappel genoemd worden lijken ze wat betreft voedingswaarden meer op peen, maar gezond en lekker inderdaad. Jammer dat ze wat prijzig zijn, wordt misschien beter nu ze wat aan populariteit winnen.

Glycemische index en andere indicatoren geven niet meer dan een grove benadering van de realiteit. Ik zou er zelf niet al te veel op letten. Ik bedoel, ik kan op mijn klompen aanvoelen dat wit brood en gefrituurde aardappelen niet het ideale voedsel zijn. Bananen daarentegen kunnen volgens mij geen kwaad. De meeste mensen eten ze overigens onrijp, waardoor ze bekend staan als veroorzakers van obstipatie. Dit is echter onterecht, ze zijn eigenlijk pas goed eetbaar wanneer ze helemaal rijp zijn, dus donkergeel met bruine stippels. De hoge glycemische index zegt hier (en in ander fruit) volgens mij weinig.
Getekend in floëemsap.

Hans

Bericht door Hans » di mar 26, 2019 20:14

Rorrim schreef:
di mar 26, 2019 14:53
Aardperen kom je niet zo vaak tegen, maar ik vind ze wel lekker. Goede tip! Bataat eet ik regelmatig. Ondanks dat ze vaak zoete aardappel genoemd worden lijken ze wat betreft voedingswaarden meer op peen, maar gezond en lekker inderdaad. Jammer dat ze wat prijzig zijn, wordt misschien beter nu ze wat aan populariteit winnen.

Glycemische index en andere indicatoren geven niet meer dan een grove benadering van de realiteit. Ik zou er zelf niet al te veel op letten. Ik bedoel, ik kan op mijn klompen aanvoelen dat wit brood en gefrituurde aardappelen niet het ideale voedsel zijn. Bananen daarentegen kunnen volgens mij geen kwaad. De meeste mensen eten ze overigens onrijp, waardoor ze bekend staan als veroorzakers van obstipatie. Dit is echter onterecht, ze zijn eigenlijk pas goed eetbaar wanneer ze helemaal rijp zijn, dus donkergeel met bruine stippels. De hoge glycemische index zegt hier (en in ander fruit) volgens mij weinig.
Bananen hebben mijn suikerspiegel ook nooit problemen bezorgd (geen enkel vers fruit doet dat bij mij), behalve als ik ze mixte. In een blender met kokosnootmelk voor een vegan milkshake waren ze zo heerlijk, maar m'n suikerspiegel ontplofte erdoor spijtig genoeg - ontstoken gewrichten binnen't uur. Gelukkig gaan die symptomen terug weg binnen 24h, als ik geen nieuwe 'taboos' eet tenminste.

Plaats reactie