Depresiviteit vs Medicijnen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
xvegan

Depresiviteit vs Medicijnen

Bericht door xvegan » di jun 29, 2004 14:31

Hey, misschien staat dit bericht op een verkeerd deel van dit forum.

Ik heb al jaren lang last van depressie`s en nu blijkt dat ik misschien een borderline stoornis heb, en ik niet meer goed weet wat ik nu moet gaan doen. Borderline is een bijna niet te genezen stoornis, en zorgt voor veel psyche klagten, die zo ver gaan, dat ze bijna niet meer te verdragen zijn.

Nu ben ik al enkele jaren veganist, en vind het erg lastig nu ik misschien medicijnen moet gaan slikken, waar voornamelijk dierlijke rotzooi in zit, en getest is op dieren. Omdat ik weet dat borderline niet zo maar te behandelen is, kan ik alleen maar een aantal medicijnen gaan slikken, zoals anti-depressiefa. Deze medicijnen zorgen er voor dat mijn negatiefe stemmings wisselingen wat minder worden, en dat ik het leven iets makkelijker zou kunnen gaan verdragen.

Nu vanmiddag heb ik wat van deze rot medicijnen gekregen, maar er zit al een capsule omheen wat van dierlijke rotzooi is gemaakt, en er zitten nogal wat nadelen aan dit soort medicijnen, dus ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen.

Zijn er meer mensen hier op het forum, die bijvoorbeeld last hebben van depressie`s etc, die ook medicijnen slikken, en die misschien weten wat je het beste kunt doen als je geen dierlijke rotzooi weet.

Oh ja, ik weet dat er kruiden etc zijn, maar die werken absoluut niet bij mij :S Was het maar zo!

Moeilijke periode is dit, ik sta nu echt onderdruk van allerlei richtingen :S

In iedergeval bedankt dat ik dit in iedergeval op dit forum kwijt kon.

Vriendelijke groeten,
!xveganx!

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen » di jun 29, 2004 17:10

Hoi,

Klinkt inderdaad als een zeer moeilijke situatie... alsof het al niet moeilijk genoeg is. Ik probeer me het voor te stellen, maar ik vind het erg lastig om in te denken dat medicijnen je echt verder helpen, maar dat komt misschien vooral omdat ik jouw situatie probeer te spiegelen aan die van mezelf. Ik heb zelf ook wel last van stemmingswisselingen, maar ik vind het moeilijk om te zeggen of ik soms lijd aan "echte" depressies. Wel herken ik bepaalde verschijnselen/symptomen van "syndromen" als Borderline en Asperger bij mezelf, maar andere weer totaal niet.

Maar het gebruik van bepaalde medicijnen zal ongetwijfeld een positief effect kunnen hebben op de psychische gesteldheid van mensen die veelvuldig aan depressies lijden. Als er immers geen "goede resultaten" zouden zijn behaald werd het vast niet voorgeschreven, dus wie ben ik dan om er aan te twijfelen...

Mijn eigen eerste reactie zou zijn dat een mogelijkheid om er geregeld over te kunnen praten met lotgenoten (of beter gezegd; mensen in een vergelijkbare situatie) me het meest helpvol/waardevol lijkt. Maar ik begrijp dat de oplossing zo eenvoudig niet zal zijn.

Maar mocht je zelf wel veel vertrouwen hebben in het gebruik van medicijnen, in de zin dat je verwacht er positiever door in het leven te kunnen staan (en daardoor wellicht ook tot meer andere positieve dingen in staat bent), dan zie ik persoonlijk geen ethisch bezwaar. Je bent het zelf ook waard om te leven zonder lijden, voor zover dat voor ons mogelijk is in het Aardse bestaan. Natuurlijk snap ik heel goed dat je erg begaan met het lot van dieren, en dat je daarom ook zo min mogelijk wilt bijdragen aan het leed wat hen ten deel valt, maar je kunt op zoveel andere vlakken misschien nog wel meer het verschil maken voor dieren, in positieve zin. Vergeet vooral niet dat wanneer je een op dieren getest product afneemt in een situatie waarbij het enige alternatief is dat je jezelf ellendig en depressief blijft voelen (en er dus geen vergelijkbare producten zijn die niet op dieren getest zijn), dit je nog niet verantwoordelijk maakt voor de dierproeven zelf.

Het hoeft ook geenszins te betekenen dat je jezelf er eenvoudigweg bij neerlegt dat er voor medicatie nog altijd dierproeven worden gedaan. Je kunt jezelf altijd hardmaken voor onderzoek naar alternatieve testmethoden.

Echt, er zullen altijd mensen zijn die er op uit zijn om je op bepaalde inconsequenties te "betrappen" met betrekking tot de ethische principes die je erop nahoudt. Men wijst met de vinger naar anderen opdat een excuus wordt gevonden om het eigen gedrag te rechtvaardigen. Laat dit je eigen geluk niet in de weg staan maar probeer gewoon het maximaal mogelijke te doen voor anderen zonder dat je hiervoor de essentie van je eigen leven oppoffert.

Nogmaals, ik begrijp dat je liever geen medicijnen neemt die op dieren getest zijn of waarvan de capsules een bepaalde dierlijke coating hebben (shellac bijv.), maar beschouw jezelf ook eens als dier dat lijdt zonder daarom gevraagd te hebben...

En verder, laten we vooral onze steun blijven verlenen aan initiatieven die streven naar alternatieven voor dierproeven.

Ik hoop dat anderen je wat meer praktische tips kunnen geven mbt tot medicatie mocht je daartoe toch willen overgaan.

Ik ben blij dat het je wat helpt om dit hier te kunnen posten. Veel sterkte toegewenst en laat gerust weten hoe het je vergaat!

Zen

Gast

Bericht door Gast » di jun 29, 2004 18:29

Gast

niet eens met link (metzelf)

Bericht door Gast » di jun 29, 2004 21:35

Jaren geleden heb ik zelf heel ernstige psychische problemen gehad. Ik ben blij dat er toen medicijnen waren die me konden helpen. Ik heb ze met veel tegenzin gebruikt (in het besef of de hoop dat het niet voor altijd was), maar ze hebben wel goed geholpen.

Met de info in bovenstaande link ben ik het volstrekt NIET eens! Wat een tendentieuze bullshit! Het strookt totaal niet met de ervaring die ik zelf heb opgedaan in de psychiatrie en ook niet met wat ik hoor van anderen.

Natuurlijk moet je bij het gebruik van ALLE medicijnen heel kritisch blijven, maar nodig is nodig op een bepaald moment! In m'n naaste omgeving heb ik de positieve effecten van met name anti-depressiva herhaaldelijk meegemaakt. O.a. bij mijn moeder hebben we echt alles geprobeerd om haar uit een depressie te krijgen (alternatief en regulier), maar niets werkte. Het werd steeds donkerder in haar wereld en we konden er bijna niet meer in doordringen. We werden er allemaal wanhopig van! Nu gebruikt ze sinds 6 maanden een anti-depressivum en na 2 maanden was ze al haast weer de oude. Nu gaat het echt heel goed. Geloof maar dat ik heel blij ben dat die medicijnen er zijn!!!

Gast

Bericht door Gast » di jun 29, 2004 21:41

Let je trouwens wel op je B12? Hoe lang eet je al vegan/vege? Gebruik je supplementen? Een gebrek aan B12 kan ook een aantal psychische problemen veroorzaken.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo jun 30, 2004 0:48

Ik ben het helemaal eens met wat "gast" zegt over de positieve uitwerking van medicijnen. Ik zie het op mijn werk (psychiatrie) voortdurend om me heen hoe belangrijk medicatie kan zijn.
Kritisch moet men altijd blijven!

Brigitte

Bericht door Brigitte » wo jun 30, 2004 19:24

Ik heb zelf ook al heel veel jaren een ernstige borderline stoornis en nog veel meer psychische problematiek. Ik heb het ook altijd moeilijk gevonden om medicijnen te slikken doordat ik veganist ben. Maar mijn toestand is zo ernstig dat ik niet genoeg zou hebben aan st. janskruid en dat soort plantaardige medicijnen. Ik heb geen keuze en slik dan ook anti-depressiva, anti-psychotica en nog wat van die rotzooi. Al ruim 13 jaar lang.

Ik blijf door die middelen redelijk in balans. Naar mijn gevoel zou ik mijn crisissen niet overleefd hebben zonder medicijnen. Ik probeer er zelf wel op te letten om zo min mogelijk capsules te slikken. Juist omdat dit gelatine is. Dat vind ik een bezwaar. Als er een alternatief medicijn in tabletvorm is dan neem ik die. Ik heb ook enkele medicijnen waarvan ik de duurdere versie slik omdat deze in tabletvorm zijn. De goedkopere versie zijn capsules. Mijn apotheek heeft daar begrip voor. En mijn psychiater ook.

Een aantal jaren heb ik wel capsules moeten slikken omdat ik er niet onderuit kon. Ik heb dat met tegenzin gedaan. Zodra ik op een ander of lichter medicijn over kon stappen heb ik dat meteen gedaan. Mijn motto is dan ook dat ik probeer zo diervriendelijk mogelijk te leven. Ik kom er gewoon niet onderuit om af en toe dieronvriendelijk te slikken.

Men doet vaak wel wat minachtend over psychische ziekten. "Het zit tussen de oren en zo", maar borderline heeft ook een best wel hoog sterftecijfer. Net als kanker, hartziekten en dergelijke. Als ik geen dierlijke medicijnen had geslikt had ik mijn leven gegeven voor het dier. Zover wil ik qua veganisme ook weer niet gaan.

Je zou mij eventueel wel backchannel mogen benaderen als je daar wat aan hebt.

Groetjes, Brigitte.
Wie weet wat de struisvogel ziet in het zand?
(S. Beckett Murphy)

xvegan

Bericht door xvegan » wo jun 30, 2004 21:24

Ik twijfel heel erg, en het maakt de stap nog moeilijker om medicijnen te slikken. Ook als je de bij werkingen leest, word ik al gigantisch bang, en heb ik niet èèn behoefte om hier aan te beginnen, maar een poosje later wanneer mijn leven weer een moment van chaos heeft aangenomen, wil ik eigenlijk liever wel die medicijnen.

Ik heb jaren lang gelooft, dat medicijnen nergens goed voor zijn, en dat de problemen allemaal tussen je oren zitten, en wanneer je er in geloofde je van veel ziektes beter kon worden. Dit is in de loop der jaren wel veranderd, omdat ik werkelijk alles al heb geprobeerd zonder medicijnen. Ook mijn vader heeft waarschijnlijk borderline, en zit ook aan de anti-depressiva, ook bij hem lijkt het redelijk goed te werken.

Dus ja het zal wel werken tegen depressie`s maar ik ben bang voor de andere dingen die de rot medicijnen kapot kunnen maken. En dit zorgt voor een tegenstrijd in mijn hoofd, en ik weet gewoon echt niet wat ik moet gaan doen.

Waarschijnlijk ga ik het wel proberen, maar dan gebruik ik andere capsules voor die medicijnen. Iemand heeft me namelijk vertelt, dat ik ook gewoon bij de natuurlijk winkel capsules kan halen, en leeg kan gooien, en de anti-depressiva daar in gooien.

De overige ingrediënten van mijn medicijnen zijn allemaal chemische troep, en ik weet toch niet wat er precies inzit. Ik wil dit ook niet weten.

Ik twijfel, maar ben geneigd toch aan de medicijnen te beginnen. Hoe moeilijk het ook is :(

Iedereen bedankt voor je advies ;)

Brigitte

Bericht door Brigitte » wo jun 30, 2004 21:35

Pas op met overgooien van capsules. Medicijnfabrikanten maken omhulsels van medicijnen zo dat ze optimaal werken. Elk medicijn moet op een bepaalde plaats in het maag-darm stelsel afgebroken worden om optimaal te werken. Waar dat is verschilt per medicijn. Maar het is wel uitgedokterd door de farmacie. Ben jij trouwens op de hoogte van het bestaan van Stichting Borderline Hier kan je ook veel informatie en links krijgen. Zij verzorgen ook lotgenotencontact volgens mij.

Er staan bij medicijnen altijd hele rijen met bijwerkingen. Ze zijn verplicht om alles wat ooit eens voor kan komen erbij te zetten. Het verschilt per persoon of je ergens wel of niet last van krijgt. Ik heb bepaalde medicijnen moeten stoppen door bijwerkingen waar zelden iemand last van had. Maar ook omgekeerd is het geval geweest. Het is zo persoonlijk. Niemand kan voorspellen hoe jij gaat reageren op een medicijn. Dat zal je moeten ondervinden. Maar ik ben wel heel erg blij dat ze bestaan. Ze hebben mijn leven gered.

Brigitte.
Wie weet wat de struisvogel ziet in het zand?
(S. Beckett Murphy)

Veganistje
Contacteer:

Bericht door Veganistje » do jul 01, 2004 8:40

Je kunt aan je arts of apotheker vragen of het echt nodig is om de capsule in te nemen. Ik heb ook wel eens pillen gehad in capsulevorm en die mocht ik gewoon leeggieten in een glas water of op een lepel sojavla. Maar dat kan niet met alles capsules en het is natuurlijk sowieso prettiger om een pil in tabletvorm te krijgen ipv een capsule, al zit daar wel vaak weer lactose in. Maar dat vind ik zelf minder erg dan gelatine.

Ik gebruik zelf diverse medicijnen voor o.a. astma, die ongetwijfeld op dieren zijn getest en waar ook lactose in zit. Zonder deze medicijnen zou ik niet normaal kunnen leven of zelfs overlijden, dus heb ik geen problemen om ze te nemen. Ik denk dat je in dit soort situaties voor jezelf moet kiezen. Wat Zen schreef:"beschouw jezelf als dier dat lijdt zonder dat het daarom heeft gevraagd", vind ik heel mooi gezegd. Sterkte!

Gast

Bericht door Gast » zo jul 04, 2004 0:23

!xveganx! schreef: Ook als je de bij werkingen leest, word ik al gigantisch bang;)
De bijwerkingen die op de bijsluiter vermeld staan zijn, zacht gezegd, incompleet. Voor een filmpje over een niet zeldzame bijwerking, zie: http://www.tardivedystonia.org/video.html

Overigens is een van de grootste gevaren van deze middelen de gevolgen van het abrupt stoppen. Nooit doen!

Zowel het gebruik van deze middelen als het te snel afbouwen kan leiden tot bizarre gedrag, waardoor je in een inrichting terecht kan komen. Daar ben je niet verzekerd van een veganistisch dieet.

Zen

Bericht door Zen » zo jul 04, 2004 8:25

Dennis

Bericht door Dennis » zo jul 04, 2004 13:27

Mijn situatie is totaal niet te vergelijken met die van jou, maar ik slik wel medicijnen. Deze bevatten varkenseiwitten. Niet iets waar ik een warm gevoel bij krijg als ik me dat realiseer.

Maar aan de andere kant, moet je wel realistisch blijven. Je bent veganist, om een bepaald doel te bereiken. Doelen nastreven is een positief iets, zo lang het niet ten koste gaat van jezelf. Het is niet verkeerd om jezelf zo nu en dan als eerste prioriteit te zien.

Als ik mijn medicijnen niet slik, dan heeft dat vervelende gevolgen. Pijn, misselijkheid, diarree, etc. Dit wil ik simpelweg voorkomen, en als dit inhoudt dat ik varkenseiwitten binnenkrijg, so be it. Mijn 'kwaaltjes' zijn niet te vergelijken met psychische kwalen. Maar ik heb in mijn omgeving veel depressiviteit van dichtbij meegemaakt en ik heb gezien wat de invloed van juiste medicatie kan zijn. Ik zou je ook ten zeerste aanraden om te kijken welke medicijnen het beste bij jou passen.

Het nemen van medicijnen is niet zo zeer verraad aan het veganisme. In het leven moet je veelvuldig je prioriteiten aanpassen. Het is in mijn ogen ongezond om 1 prioriteit per definitie boven aan te stellen. Dus in jou geval, lijkt het me logisch dat je even jezelf als eerste proriteit stelt. Het maakt je in mijn ogen absoluut geen slechte(re) veganist.

Succes met je keuze, ik hoop voor je dat je je in elk geval stabieler kunt gaan voelen.

Gast

Bericht door Gast » do aug 12, 2004 14:25

Het is misschien niet helemaal edge, maar dat zijn medicijnen nou ook niet bepaald. Als je dan toch een keuze moet maken, neem dan iets met minder bijwerkingen en wat natuurlijker is.
Ik denk dat ik zelf marijuana MEDICINAAL zou gebruiken tegen depressies. Ik heb van meerdere mensen vernomen dat het goed helpt.

paika

Bericht door paika » zo aug 15, 2004 10:46

Blowen lijkt me niet verstandig, vanwege het hoge thc-gehalte. Plus dat het hoort bij de groep psycho-actieven. Dus het kan zijn dat je last krijgt van psychoses, als je daar gevoelig voor mocht zijn. Dan zou je al hele slechte wiet ( medicninaal :) ) moeten proberen. Ik weet dat Seroxat al niet samen gaat met blowen van verscheidende mensen. Misschien dat je Sint janskruid kunt gaan proberen. Ik weet niet welke medicijnen je gebruikt, maar reken op een jaar lang afbouwen.
Ps. alles wat in de apotheek ligt, groeit ook in de tuin.

Dennis

Bericht door Dennis » zo aug 15, 2004 14:29

Over St.Janskruid zijn anders ook hele negatieve berichten in de publiciteit geweest.

Combinatie van gevestigde medicijnen en psychotherapie blijken tot nog toe het meest succesvol. Neem anders eens contact op met een depressiestichting.

paika

Bericht door paika » zo aug 15, 2004 23:05

Niet om lullig te doen, maar vergelijk die eens met de bijwerkingen van de reguliere medicijnen. Psychotherapie, okee. Meestal ontkom je daar ook niet aan. Ik ben het er alleen niet mee eens dat medicijnen beter zijn. En dan heb ik het niet eens over het tot stand komen ervan, plus de evt. dierproeven die misschien uitgevoerd zijn. Er zijn ziekten die alleen nog met planten kunnen worden genezen, omdat de plant-eigen stof beter werkt dan de synthetische. Hypericine kan gevaarlijk zijn als je een te hoge dosis inneemt. Dat is een nadeel dat ik weet.... :)
Nothing beats nature.

lyda

Bericht door lyda » zo mei 21, 2006 3:52

wat ik raar vind...

als je dan toch al die capsule in huis hebt, dan heb je het toch al dus is dat dier zowiezo al getest en maakt t ook niks meer uit of je het nou inslikt of niet lijkt mij???

vegalan

Bericht door vegalan » zo mei 21, 2006 6:56

Niet alle medicijnen ( antidepressiva) bevatten dierlijke ingredienten en zijn of worden nog op dieren getest.

ALs je deze medicijnen nodig hebt om je leven wat aangenamer te maken dan is het na een goede afweging verstandig om ze toch te gebruiken.

vegalan

Bericht door vegalan » zo mei 21, 2006 7:31

Sint Janskruid

De effectiviteit van Sint Janskruid werd door 81 % van de artsen en 76 % van de pati?nten zeer goed tot goed genoemd.

St Janskruid t.o.v. Seroxat bij ernstige depressiviteit: Na zes weken bleek dat de St Janskruid beter was aangeslagen dan de Seroxat. De daling van de Hamilton Depression score was 56% in de St Janskruid groep en 45% in de Seroxat groep. Het aantal ongewenste bijwerkingen was 71% lager onder degenen die de St Janskruid hadden gekregen dan in de andere groep.

In 17 gerandomiseerde klinische studies werd slechts melding gemaakt van bijwerkingen als hoofdpijn, duizeligheid, slaapstoornissen, jeuk en een licht verstoorde spijsvertering. Het totale beeld van bijwerkingen met Sint Janskruid t.o.v. synthetische antidepressiva valt absoluut uit in het voordeel van Sint Janskruid. De meest voorkomende bijwerkingen in de twee grootste Sint Janskruidonderzoeken verricht bij zo?n 5654 pati?nten waren lichte maag en darmklachten (0.42 %), zoals maagpijn, misselijkheid (0.55%) diarree of verstopping; allergische reacties, zoals jeuk en huiduitslag (0.52%), vermoeidheid (0.4%), angst en rusteloosheid (0.21 %), duizeligheid (0.15%) en hoofdpijn (0.12 %)

(Bij ernstige, langdurige depressies waarbij reeds tricyclische en/of ssri antidepressiva tevergeefs zijn geprobeerd zal sint janskruid mogelijk ook geen verbetering geven)

Een wisselwerking wil zeggen dat middelen bij gelijktijdig gebruik elkaars werking en/of bijwerking be?nvloeden. St Janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig be?nvloeden. St Janskruid versterkt de werking van het leverenzym cytochroom P450 waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en daardoor een geringere werking hebben.

Waargenomen is dat St Janskruid de werking van de volgende geneesmiddelen kunnen verminderen:

? Remmers van het immuunsysteem bijvoorbeeld bij orgaantransplantaties en autoimmuunziekten: ciclosporine;

? Antistollingsmiddelen van het coumarinetype, zoals acenocoumarol (o.a. Sintrom) en fenprocoumon (o.a. Marcoumar);

? Anti-epileptica: fenobarbital en fenyto?ne;

? Luchtwegverwijders: theofylline;

? Hartglycosiden bij hartfalen en hartritmestoornissen:digoxine;

? Remmers van het hiv-virus: indinavir;

St Janskruid kan ook de werking van geneesmiddelen tegen depressiviteit van het SSRI-type be?nvloeden. Gelijktijdig gebruik wordt afgeraden.

Bij gelijktijdig gebruik van St Janskruid en bepaalde types van de anticonceptiepil (combinatie ethinyloestradiol en desogestrel, ook wel sub 50 genoemd) zijn in een incidenteel geval doorbraakbloedingen geconstateerd. Als er een doorbraakbloeding optr

Cytochroom P450
Het cytochroom P450 enzymsysteem (CYP) is een verzameling enzymen welke betrokken zijn bij afbraak (oxidatieve metabolisatie) van diverse lichaameigen en lichaamsvreemde (waaronder verschillende geneesmiddelen). De hoogste concentratie wordt gevonden in de lever. Verder worden ze gevonden in de darmen, hersenen, longen en nieren. Er zijn inmiddels tenminste dertig verschillende cytochroom P450 enzymen in de lever ge?dentificeerd. Voor het metabolisme van geneesmiddelen zijn klinisch relevant:
CYP1A2, (CYP2C8), CYP2C9, CYP2C19, CYP2D6, (CYP2E1) en CYP3A4.
Er zijn genetische verschillen in de aanwezige hoeveelheid en werking van de cytochroom enzymen. Een grote groep heeft een normale activiteit van het enzymsysteem, een kleine groep heeft een trage activiteit (trage metaboliseerders, PM). Sommige psychofarmaca (o.a. moderne antidepressiva) remmen deze cytochroom enzymen in de lever. Het gevolg is dat die medicijnen hun eigen afbraak remmen! Niet alleen verandert de eliminatiehalfwaardetijd, het kan ook zo zijn dat als de dosis verhoogd wordt, de spiegel in het bloed verdubbelt. De activiteit van de cytochroom P450 enzymen neemt af met het stijgen van de leeftijd.

Tryptofaan
PS: het aminozuur Tryptofaan (Try) is een van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren. Heeft een antidepressieve werking.

De algemene formule R-CH(NH2)-COOH waarbij R=-CH2-cyclo(Ph-NH-CH=C).

De stof speelt een rol bij de productie van serotonine.
(chocolade verhoogt ook het serotonine gehalte).
Helaas kan ook tryptofaan niet altijd gelijktijdig met andere geneesmiddelen gebruikt worden.

Plaats reactie