Dierentuinen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Dierentuinen

Bericht door Kirsty xvx » di dec 26, 2006 15:03

Welke dierentuinen zijn diervriendelijk?? Aka, naar welke kun je met een gerust hart gaan?
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Fontanelle

Re: Dierentuinen

Bericht door Fontanelle » di dec 26, 2006 15:11

Kirsten schreef:Welke dierentuinen zijn diervriendelijk?? Aka, naar welke kun je met een gerust hart gaan?
Also known as ?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 26, 2006 15:11

Kirsten schreef:Welke dierentuinen zijn diervriendelijk?? Aka, naar welke kun je met een gerust hart gaan?
Uhm.. wat zijn je criteria voor een diervriendelijke dierentuin?

Ik vind ze allemaal niet diervriendelijk. Ik kan wel gradaties maken in welke diervriendelijker is dan de andere natuurlijk.

Dave

Bericht door Dave » di dec 26, 2006 15:34

Er zijn geen diervriendelijke dierentuinen.
Dieren worden tentoongesteld, men spreekt over collecties alsof je het over postzegels hebt, veel dierentuinen hebben bovendien gemakkelijk schoon te maken betonnen verblijven.
Bovendien vindt er een levendige handel plaats tussen dierentuinen net zoals met kunstvoorwerpen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di dec 26, 2006 15:40

Fontanelle schreef:
Also known as ?
Brentmeister General!
Until I reach my home

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di dec 26, 2006 15:41

Alex schreef:
Uhm.. wat zijn je criteria voor een diervriendelijke dierentuin?

Ik vind ze allemaal niet diervriendelijk. Ik kan wel gradaties maken in welke diervriendelijker is dan de andere natuurlijk.
Nou, er is toch een dierentuin waar ze bv. beren opvangen en een beter leven geven? Het berenbos oid. Dat lijkt me toch wel red. diervriendelijk?
Until I reach my home

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di dec 26, 2006 15:43

Dave schreef:Er zijn geen diervriendelijke dierentuinen.
Dieren worden tentoongesteld, men spreekt over collecties alsof je het over postzegels hebt, veel dierentuinen hebben bovendien gemakkelijk schoon te maken betonnen verblijven.
Bovendien vindt er een levendige handel plaats tussen dierentuinen net zoals met kunstvoorwerpen.
Oh. Maar in dierentuinen die zo'n safari ding hebben, gaan die s'avonds ook naar binnen naar verblijven???
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 26, 2006 15:51

Kirsten schreef:Nou, er is toch een dierentuin waar ze bv. beren opvangen en een beter leven geven? Het berenbos oid. Dat lijkt me toch wel red. diervriendelijk?
Dat kleine onderdeel is wellicht diervriendelijk te noemen ja.. maar zulke dingen betekenen niet dat het geheel diervriendelijk is. Dolfinarium heeft ook op hun terrein een stichting die dieren opvangt en weer uitzet, maar maakt dat het dolfinarium diervriendelijk?

In alle dierentuinen hebben dieren te weinig nog. Bij sommige dieren doen ze hun best een natuurlijke omgeving te bieden, maar altijd beperkt, want als je de dieren de mogelijkheid geeft zich te verbergen zal de bezoeker dat niet leuk vinden he..

Ook fokken ze veel met dieren om genoeg dieren in de dierentuinen te houden. Maar uitzetten van gefokte dieren gebeurd in verhouding weinig.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 26, 2006 15:51

Kirsten schreef:Oh. Maar in dierentuinen die zo'n safari ding hebben, gaan die s'avonds ook naar binnen naar verblijven???
Deels geloof ik.

Je kan misschien beter een dagje uit doen naar stichting aap of een dierenopvang centrum ofzo.

Dave

Bericht door Dave » di dec 26, 2006 15:52

Kirsten schreef:
Nou, er is toch een dierentuin waar ze bv. beren opvangen en een beter leven geven? Het berenbos oid. Dat lijkt me toch wel red. diervriendelijk?
Een dierenopvang is iets anders dan een dierentuin.
Dierenopvangen werken met donateurs waarbij de donateurs op gezette tijden mogen kijken en worden vaak gerund door vrijwilligers.
Het doel van een dierenopvang is vaak dat het dier uiteindelijk uitgezet wordt in het wild.
Een dierentuin werkt op commerciele basis met entreegelden en/of abonnementen en de kosten moeten laag blijven. Dieren verblijven er permanent tenzij ze verkocht worden.

Dave

Bericht door Dave » di dec 26, 2006 15:57

Kirsten schreef:
Oh. Maar in dierentuinen die zo'n safari ding hebben, gaan die s'avonds ook naar binnen naar verblijven???
Dat zou je de betreffende dierentuin moeten vragen, maar ik denk het wel gezien het koude klimaat in NL.
Het is beter om zo'n safaritocht te doen in een nationaal park of reservaat in het land waar ze horen en waar ze beschermd worden tegen stropers. Zo steun je ook de lokale opzichters en bevolking.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » di dec 26, 2006 17:00

Burgers Zoo is de enige dierentuin in NL waar dieren niet zomaar afgemaakt worden als er te veel zijn hoorde ik laatst. In alle andere dierentuinen schijnt dat wel te gebeuren, meestal bij de herten enzo. Lijkt het me nog diervriendelijker om ze te castreren o.i.d. dan ze zomaar raak te laten fokken en het overschot af te maken...
Voederdiertjes komen vaak bij broodfokkers vandaan, lijkt me ook wel iets waar je niet aan mee wil werken. Plus dat het beeld van een dood konijntje/cavia in een roofdierenverblijf me langer bijblijft dan het beest zelf. :(
Er was vorig jaar een lading avifaunacavia's "gered" ofzo, ik weet het niet precies, maar die kwamen bij dierenopvang Lisse terecht.
Ik hou het gewoon bij mijn eigen privé dierentuintje met dieren die veganistisch gevoed kunnen worden :wink:

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » di dec 26, 2006 19:54

*Eva* schreef:Burgers Zoo is de enige dierentuin in NL waar dieren niet zomaar afgemaakt worden als er te veel zijn hoorde ik laatst. In alle andere dierentuinen schijnt dat wel te gebeuren, meestal bij de herten enzo. Lijkt het me nog diervriendelijker om ze te castreren o.i.d. dan ze zomaar raak te laten fokken en het overschot af te maken...
Maar het probleem is dat al die lieve kleine diertjes veel bezoekers trekken en dat dierentuinen dus graag kleintjes willen, en wat er dan later mee gebeurd, ja dat boeit ze niet :cry:

Anna

Bericht door Anna » di dec 26, 2006 20:09

burgers zoo schijnt zogenaamd ruime kooien ed te hebben, maarja, waar vergelijk je het mee? ik ben er wel eens geweest: de leeuwen kunnen klimmen en springen, maar zijn dan ook in drie sprongen aan de overkant. het blijft gewoon vreselijk triest om dieren zo in gevangenschap tentoongesteld te zien. bovendien vertonen ze allemaal kooi-gedrag: lusteloosheid, in het gaas bijten, kale plekken...ik ga er van mijn leven niet meer heen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo dec 27, 2006 10:04

Ja maar daarom wil ik ook niet naar iets waar ze kooien hebben, of ruime kooien. Maar gewoon een safari achtig iets (al heeft Dave daar wel gelijk in).

Maar zijn er leuke dingen met vissen dan? Want in Monterey was er zo'n opvangding, wat ook een seaworld was. Daar werden bv otters opgevangen die verstoten waren door hun moeder, die werden dan geholpen en later weer vrijgelaten. Supergaaf was dat!
Until I reach my home

Sen

Bericht door Sen » ma jan 15, 2007 10:13

Ik ben voor dierentuinen. Dieren leven misschien geen ideaal leven, maar met zorg voor hun welzijn ben ik ervan overtuigd dat ze wel een prettig leven hebben. Mijn kat (welliswaar een gedomesticeerd dier) kan toch ook een goed leven leiden in mijn huis. En vergeet niet dat dierentuinen juist het dierenbewustzijn van mensen aanwakkerd. De voorlichtingsfunctie moet je niet onderschatten.
Beter een half ei dan een lege dop ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 15, 2007 10:37

Sen schreef:Ik ben voor dierentuinen. Dieren leven misschien geen ideaal leven, maar met zorg voor hun welzijn ben ik ervan overtuigd dat ze wel een prettig leven hebben. Mijn kat (welliswaar een gedomesticeerd dier) kan toch ook een goed leven leiden in mijn huis. En vergeet niet dat dierentuinen juist het dierenbewustzijn van mensen aanwakkerd. De voorlichtingsfunctie moet je niet onderschatten.
Voor sommige dieren kan een hoog welzijn behaald worden, maar veel dieren kunnen daar gewoonweg niet de omgeving krijgen die ze nodig hebben. Daarnaast is het fokken om dierentuinen in stand te houden toch verwerpelijk... ze zeggen dat dierentuinen er zijn voor behoud van soorten etc. en er zijn fokprogramma's, maar dat kleine minimale percentage is niet veel terwijl het fokken voor de commerciele handel groot is gewoon.
En van vele dieren weten ze gewoon niet de zorg te geven.
De ruimte is immers beperkt en ze zullen niet de omgeving geven aan de dieren die ze nodig hebben, omdat bezoekers ze wellicht dan niet kunnen zien.

Ook is een kat niet te vergelijken met dieren in de dierentuin.

Ik ben zelf ook tig keer in een dierentuin geweest.. maar waardoor ik juist ben gestimuleerd om iets voor milieu te doen is eigenlijk doordat we vroeger met collega van mijn vader de waterleidingduinen enzo in gingen en die collega veel wist te vertellen. Ook andere uitstapjes in de natuur zorgde er voor. Dierentuinen zijn dus niet nodig, dus educatie functie is geen enkele reden om dat in stand te houden. En denk zelfs dat de educatiefunctie niet zo aanwezig is in een dierentuin. Van de uitstapjes met school vroeger was het zo dat de kinderen vooral naar de speelparken ging in de dierentuin.

Sen

Bericht door Sen » ma jan 15, 2007 11:03

Dan verschillen we hier echt van mening, maar ik zou ook niet weten of dit wel objectiever te beargumenteren is. Het blijft ook een beetje het gevoelsargument natuurlijk...
Ik denk dus dat je er meer goed dan kwaad mee doet, ook al kan ik dat niet empirisch onderleggen.
Beter een half ei dan een lege dop ;)

Joop

Bericht door Joop » ma jan 15, 2007 11:10

Dr is een groot verschil in dierentuinen, een hele hoop zijn gewoon commerciale bedrijven die geen kont geven om de dieren. Een enkele stijgt gelukkig er bovenuit en probeert wel een bepaald maatschappelijk belang na te streven. Hoe het in NL zit weet ik niet, maar in het zee-aqarium van Monterey werd heel veel aan opvang van dieren gedaan (eigenlijk waren alle dieren opvang dieren, waarvan ze sommigen terug zetten in de natuur, voor zover mogelijk). Tevens werd er op verschillende plekken erop gehamerd om bepaald voedsel niet te eten ivm wantoestanden (dierenmishandeling, milieu vervuiling), lagen er verschillende petities om te ondertekenen. Het is dan ook niet een aquarium met winstoogmerk.

rtm

huiswerk

Bericht door rtm » di jan 16, 2007 7:23

Sen schreef:Ik ben voor dierentuinen. Dieren leven misschien geen ideaal leven, maar met zorg voor hun welzijn ben ik ervan overtuigd dat ze wel een prettig leven hebben. Mijn kat (welliswaar een gedomesticeerd dier) kan toch ook een goed leven leiden in mijn huis. En vergeet niet dat dierentuinen juist het dierenbewustzijn van mensen aanwakkerd. De voorlichtingsfunctie moet je niet onderschatten.
Misschien eerst wat huiswerk doen?
Tegenstanders van het opsluiten van dieren hebben zeer goede argumenten.
Die vind je met weinig inspanning op internet, bijv.
http://www.kuleuven.be/cwte/viewpic.php ... OCS&ID=352

Plaats reactie