(Olijf)olie gezond?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

(Olijf)olie gezond?

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 18:26

Ik weet het niet hoor...

Ik gebruik elke dag olie. Pinda-, kokos- en rijstolie om in te bakken, olijfolie voor dressings en hummus en zonnebloemolie in baksels enzo. Toch twijfel ik of het allemaal wel zo gezond is. Van kokosolie is in ieder geval bekend dat het anti-bacteriele eigenschappen heeft.

Harakiri

Re: (Olijf)olie gezond?

Bericht door Harakiri » za feb 02, 2013 18:52

Ik baseer mijn mening ook niet op wetenschap, maar volgens mij is het wel verstandig om olie-inname te beperken. Ik kan de artikelen erover ook niet zo snel vinden verder, maar je hoort inderdaad wel vaker dat het niet zo heel geweldig is. Ik bak zelf overigens ook in olie, daar niet van. Maar ik wil het verder wel beperken. Liever eet ik dan de hele producten waar de olie afkomstig is, zoals olijven en zonnebloempitten :) Maar ja, je moet toch ergens in bakken.. en boter is ook niet zo geweldig gezond volgens mij.

Ik vind hele olijven wel erg lekker trouwens... :D Voor zover ik weet zijn die niet al te ongezond :3
"What is this reality we have created?"

-Compassion is the wellspring of life-

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 19:06

Ik vind olijven ook heerlijk :)

Je kunt ook in bouillon bakken eventueel. Kort bakken is sowieso beter dan lang.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 02, 2013 19:56

Dit artikeltje van vegan dietist Ginny Messina over vet in je dieet vind ik heel goed en evenwichtig: http://www.theveganrd.com/2010/03/fat-i ... ou-go.html

Zij is van mening dat onverzadigde vetten zoals die in olijfolie en andere vloeibare plantaardige vetten niet ongezond en misschien juist gezond zijn (goed voor HDL cholesterol), zeker als je ze met mate gebruikt.
Some low-fat vegan diets strive for fat intakes that are as low as 10% of calories. But the World Health Organization says that no one should go below a 15% fat diet and that women of childbearing age should consume diets that are at least 20% fat. They suggest that intakes up to 30 or even 35% of calories can be healthful.

The idea that we need to avoid all dietary fats, including healthful plant ones, is outdated and perhaps even harmful. But even if eating a very low-fat diet is perfectly safe, there is no evidence that it has any advantages over a diet that includes some fat-rich plant foods. Foods like avocado, nuts and nut butters, olives, tofu, dressings and sauces add interest and variety to vegan diets. As always with diets that take veganism a step beyond what is necessary, very low-fat diets add a layer of restriction that can make vegan diets look limiting and unappealing.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 02, 2013 21:06

Ja misschien is het ook wel niet zo ongezond. Toch vraag ik me dan af waarom veel gezondheidsdeskundigen, zoals McDougall, Fuhrman en Barnard zeggen dat je beter geen of niet teveel gebruikt..

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo feb 03, 2013 13:03

De ellende is dat ze het nooit met elkaar eens zijn.

Ik denk inderdaad dat je niet teveel vet moet eten, maar zeker weten doe ik het niet. Je kunt trouwens ook bakken in anti-aanbaklaag ;)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

lena

Bericht door lena » zo feb 03, 2013 13:19

Onverzadigde vetten zijn gezond, hebben we nodig, maar dat hoeft natuurlijk niet in de vorm van olie. Noten, avocado's, etc. zijn (met mate) best gezond. Olie heeft nauwelijks vitamines en geen mineralen/eiwitten, en omdat het een geraffineerd product is wordt het veel sneller in het lichaam opgenomen dan het in de natuurlijke vorm (noten/olijven) zou doen. Een saladedressing met 2 eetlepels olijfolie heeft zo'n 250 calorieen alleen van die olie. Als je in plaats van die 2 eetlepels olijfolie een handje noten zou nemen (ongeveer hetzelfde aantal calorieen) zou je ook je gezonde vetten hebben, maar ook eiwitten, vitamines, mineralen, etc.

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 14:29

Appelmoes schreef:Je kunt trouwens ook bakken in anti-aanbaklaag ;)
Uiteraard, maar die schijnen dus ook weer kankerverwekkende stoffen te bevatten..

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo feb 03, 2013 14:56

Emiel schreef:
Appelmoes schreef:Je kunt trouwens ook bakken in anti-aanbaklaag ;)
Uiteraard, maar die schijnen dus ook weer kankerverwekkende stoffen te bevatten..
Op tijd vervangen dus, en niet met metaal bestek er in gaan lopen peuren :P

Ik denk eerlijk gezegd niet dat we zoveel vet nodig hebben als voedingscentrum en Co. aangeeft. Het schijnt dat je het beste kunt bakken in kokosolie omdat dat bij verhitten niet in transvetten verandert, en olijfolie wel. Dus olijfolie, lijnzaadolie, sesamolie, etc. is allemaal prima om koudgeperst te gebruiken, maar niet om te verhitten.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 15:03

Klopt en arachide (pinda) olie en rijstolie zijn ook goed om te verhitten.

Ik wil eens gaan kijken naar andere pannen trouwens, zonder aanbaklaag. Zal wel duur worden :roll: .

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo feb 03, 2013 16:02

Ik had ooit een echte chinese wok. Werkt prima, maar je kan hem niet nat maken, dan roest hij gelijk (en dat heb ik geweten). Heel gek.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

lena

Bericht door lena » zo feb 03, 2013 17:09

Dingen bakken in olie is ook kankerverwekkend ivm acrylamides. Stomen/koken is beter. Nou krijg je natuurlijk niet meteen kanker als je een zelfgemaakte vegan burger bakt in een beetje olie, maar toch, als je je zorgen maakt over de stoffen in anti-aanbaklagen dan zou ik me eerder zorgen maken over de acrylamides.

Er zit wel verschil in anti-aanbaklagen trouwens. De nieuwere generatie PFOA vrije pannen is volgens mij wel beter. Ik vind ze in ieder geval fijner in gebruik.

borkdude

Bericht door borkdude » zo feb 03, 2013 17:11

De reden waarom Fuhrman o.a. zegt dat het niet gezond is, is dat olies in principe geraffineerde producten zijn, ontdaan van alle vezels en de meeste micronutriënten, waardoor het vooral veel kcal zijn zonder enige andere toegevoegde waarde.

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 18:56

Ik vraag me af of olie met mate gebruikt echt kwaad kan, of dat het beter is om het helemaal te gaan mijden. Dat laatste lijkt me best lastig, omdat ik op zich best veel dingen in olie bak. Overgaan op bouillon zou natuurlijk wel kunnen op zich.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo feb 03, 2013 19:57

Je kan veel dingen ook in water (roer)bakken :) Alleen voor dingen die ik echt zelden eet, waarbij water gewoon niet lekker is, gebruik ik kokosolie.
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » zo feb 03, 2013 20:57

Butternutkin schreef:Je kan veel dingen ook in water (roer)bakken :) Alleen voor dingen die ik echt zelden eet, waarbij water gewoon niet lekker is, gebruik ik kokosolie.
Denk dat ik dat ook maar eens ga doen, eerst ff mijn flessen opmaken :P
Kokosvet gebruik ik nu ook al. Ook lekker op geroosterd brood!

Voor dressings in salade heb je in principe ook geen olie nodig.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma feb 04, 2013 10:18

Ik maak saladedressings meestal met tahin, dus ik ben benieuwd of dat wat wordt zonder iets vettigs :(

Kokosolie op brood, echt? In principe smaakt het gewoon naar niks natuurlijk. Het is waarschijnlijk gezonder dan van die alpro margarine.
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » ma feb 04, 2013 15:49

Butternutkin schreef:Ik maak saladedressings meestal met tahin, dus ik ben benieuwd of dat wat wordt zonder iets vettigs :(

Kokosolie op brood, echt? In principe smaakt het gewoon naar niks natuurlijk. Het is waarschijnlijk gezonder dan van die alpro margarine.
Tahin is toch al vettig van zichzelf? Porbeer het anders met kokosolie en citroensap ofzo..

Ja is lekker op brood, maar dan wel iets erop nog zoals avocado of tomaat + peper/zout.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma feb 04, 2013 16:12

Ja, dat was dus het punt, dat het zonder tahin moet :(

Ik heb vandaag een dressing gemaakt van blauwe en rode bessen, frambozen, sinaasappel- en citroensap, een beetje knoflook en kruiden. Dat was best ok (maar tahin is lekkerder :P)
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » ma feb 04, 2013 18:20

Butternutkin schreef:Ja, dat was dus het punt, dat het zonder tahin moet :(

Ik heb vandaag een dressing gemaakt van blauwe en rode bessen, frambozen, sinaasappel- en citroensap, een beetje knoflook en kruiden. Dat was best ok (maar tahin is lekkerder :P)
Gewoon lekker tahin blijven gebruiken toch? Ik heb vandaag eens met bouillon gewerkt ipv olie. Bakken in olie geeft toch echt wel een veel lekkerder smaak aan gerechten :wink:

Ik denk dat ik wel iets ga minderen met olie, maar ik blijf het wel gewoon gebruiken. Ik wil ook weer niet teveel dingen gaan laten, moet wel leuk blijven allemaal! Dan maar een paar jaar eerder dood :P

Rijpe bananen schijnen trouwens vorming van kankercellen tegen te gaan, dus dat compenseert dan weer mooi voor m'n oliegebruik, haha.

Plaats reactie