bloedtest

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Hebi
Leefwijze: veganist

bloedtest

Bericht door Hebi » wo apr 30, 2014 21:40

Ik wil een bloedtest doen met alle vitamine en mineralen bloedcellen en alle meuk die je maar wilt weten zeg maar. maar hoe doe ik zoiets.. moet ik dan naar de huisarts en wat gaat me dat kosten, want als de kosten al gedekt worden moet je alsnog betalen omdat de eerste paar honderd euro eigen risico zijn ofzo.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: bloedtest

Bericht door Fynnya » do mei 01, 2014 2:23

Daarvoor kan je inderdaad naar je huisarts gaan. Ik zou wel een lijstje meenemen van wat je dan precies getest wil hebben, sommige huisartsen komen bij veganisme niet verder dan B12, omdat ze weinig kennis hebben van voedingsstoffen en nog minder van veganisme.

Hoeveel het kost ligt eraan wat je precies laat onderzoeken. Sommige stoffen kosten minder dan een euro, andere wel 45 euro, bij mijn onderzoeken lagen de meeste prijzen geloof ik rond de 1 tot 3 euro per stof. Daarboven op komen nog wat algemene kosten per aanvraag.
Hoe het vergoed wordt, hangt af van door wie je de aanvraag laat doen, waar je het laat prikken en van welke ziektekostenverzekering je hebt. Bij mij gaat het af van mijn eigen risico, maar ik heb wel eens gehoord dat als je het in je huisartsenpraktijk laat prikken (als ze dat bij die van jou doen), het dan niet of maar deels onder eigen risico valt, of dat waar is weet ik niet.

Mystique

Bericht door Mystique » do mei 01, 2014 9:31

Waar ik mij precies op heb laten testen weet ik niet, i.i.g. B12, ijzer, calcium, de standaard dingen zeg maar. Ik heb er een rekening van zo'n 65 euro voor gekregen.

sillygirl

Bericht door sillygirl » do mei 01, 2014 14:48

Het zal best duur. En terecht op zich want als je niets mankeert is het 'zonde' van gemeenschapsgeld om zoveel onderzoek te doen, de zorgkosten zijn al erg hoog.

Ben je bang voor specifieke tekorten? Je kunt dat ook uittesten door een tijdje te supplementeren en kijken of je klahcten verdwijnen (als je klachten had). Of gewoon eens goed uitzoeken wat er aangeraden wordt voor vegans; want ook bloedtests zijn niet alleswetend en kunnen dingen missen (bv. zink is moeilijk te meten, b12 wordt soms nog met methoden gemeten die niet zo betrouwbaar zijn).

In principe zou je als vegan alleen over een paar vitaminen druk hoeven te maken, terwijl de algehele populatie in feite meer verschillende vitaminen/mineralen tekort komt door gewoon ongezond te eten.

Als je aan je huisarts om een bloedtest gaat vragen omdat je veganist bent geef je daarmee ook de indruk dat je zelf denkt dat het niet gezond kan zijn, wat helaas zoveel huisartsen ook nog steeds denken. Ik zou dat er dan helemaal niet bij zeggen en gewoon iets zeggen over 'minder eetlust, vaak snelle maaltijden, vraag me af of ik wel gezond ben'. :)

Hebi

Bericht door Hebi » ma mei 05, 2014 13:35

Ik wil geen bloedtest doen omdat ik veganist ben, ik wil gewoon een bloedtest doen en zien of ik tekorten (of wellicht overschot ofzo) heb en als dat zo is kom ik een paar maanden later terug om te kijken of er verbetering is of niet en dan kan ik kijken of ik er wat aan doe.

B12 bijv. kan ik zomaar al jaren (voordat ik veganist was) laag aan zitten, maar vlees eten geeft je geen b12.. misschien als je het rauw eet.. maar sowieso heeft een b12 tekort eigenlijk nooit zozeer met voedings redenen te maken, maar met absorbtie factoren.. maar iig.. ik ga niet kijken of ik me met supplementen beter voel, want als je aan supplementen begint kun je er afhankelijk van worden (heb ik gehoord, maar ga sowieso niks injecteren zonder dat ik weet dat het nodig is) terwijl je van nature al een goede hoeveelheid b12 krijgt.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo mei 07, 2014 16:27

Hebi schreef:Ik wil geen bloedtest doen omdat ik veganist ben, ik wil gewoon een bloedtest doen en zien of ik tekorten (of wellicht overschot ofzo) heb en als dat zo is kom ik een paar maanden later terug om te kijken of er verbetering is of niet en dan kan ik kijken of ik er wat aan doe.

B12 bijv. kan ik zomaar al jaren (voordat ik veganist was) laag aan zitten, maar vlees eten geeft je geen b12.. misschien als je het rauw eet.. maar sowieso heeft een b12 tekort eigenlijk nooit zozeer met voedings redenen te maken, maar met absorbtie factoren.. maar iig.. ik ga niet kijken of ik me met supplementen beter voel, want als je aan supplementen begint kun je er afhankelijk van worden (heb ik gehoord, maar ga sowieso niks injecteren zonder dat ik weet dat het nodig is) terwijl je van nature al een goede hoeveelheid b12 krijgt.
Vlees geeft wel degelijk B12 hoor, vleeseters hebben gemiddeld een hogere B12-waarde dan vegetariërs. Waar baseer je het op dat vlees geen opneembare B12 zou bevatten?

Het klopt dat er veel mensen zijn met B12-tekort door absorptieproblemen of andere problemen die niet samen hangen met voeding, voor vleeseters heeft het meestal inderdaad niks te maken met hun voeding. Veel ouderen kunnen B12 niet goed meer opnemen en er zijn mensen met absorptiestoornissen en andere stoornissen. Als je naar de absolute cijfers onder de gehele bevolking kijkt, zijn er waarschijnlijk veel meer mensen die een B12-tekort hebben door absorptieproblemen dan door voedingsredenen, maar dat komt gewoon doordat er zo weinig veganisten en strenge vegetariërs zijn, het is zo'n kleine groep dat wij voor de cijfers over de gehele bevolking praktisch niet meetellen.
Maar als je kijkt naar veganisten met een B12-tekort, dan komt dat tekort in een zéér grote meerderheid wel degelijk doordat ze te weinig B12 binnenkrijgen via hun voeding. Dus het is absoluut niet zo dat het nooit zozeer met voedingsredenen te maken heeft, bij veganisten (en vegetariërs die niet veel ei en zuivel gebruiken) is voeding wel degelijk vaak de oorzaak van het tekort.

Wat bedoel je met dat je van nature al een goede hoeveelheid B12 krijgt? Bedoel je dat jij niet veganistisch leeft of dat jij allemaal producten eet/drinkt waar B12 aan toegevoegd is?
Want er zit van nature, voor zover de wetenschap momenteel weet, geen opneembare, bruikbare B12 in plantaardige voeding. Er is allerlei plantaardige voeding waarvan geruchten gingen dat het bruikbare B12 zou bevatten, maar van bijna allemaal is bewezen dat het gewoon niet klopt, en er is er nog nooit een geweest waarvan het met een fatsoenlijke test bewezen is dat het menselijk lichaam het daadwerkelijk als B12 kan gebruiken.
Het technische verhaal is wat complexer, met B12-analogen die de werking van werkzame B12 teniet doen etc., dat is een lang en ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat het er nog geen enkele betrouwbare plantaardige B12-bron is gevonden.
B12-supplementen en verrijkte voeding zijn prima alternatieven voor dierlijke producten, de B12 hiervoor wordt niet uit dierlijke producten gehaald en het is geen chemische namaak (het wordt gemaakt door micro-organismen die meestal op suiker leven, dezelfde micro-organismen die ook de B12 in dierlijke producten maken). Het is een gevaarlijk experiment om langdurig geen betrouwbare B12-bron te gebruiken, met een risico op lichaamsschade die mogelijk niet terug te draaien valt, dat zou ik je niet aanraden.

Plaats reactie