Chocolade

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Chocolade

Bericht door Billy20 » ma mei 12, 2014 11:42

Wie heeft er nog meer een chocoladeverslaving? :D Welke (pure) chocolade eet je het liefst en hoeveel chocolade eet je? Ik ben heel benieuwd.

Brchj
Leefwijze: veganist

Re: Chocolade

Bericht door Brchj » di mei 13, 2014 8:54

Ik heb geen chocolade verslaving haha, maar ik vind het wel ideaal om chocolade op zak te hebben op werk enzo. Ik koop meestal Roser Moth ofzoiets bij de Aldi, 85% en handige kleine verpakkingen. Bij Lidl koop ik mijn guilty pleasures rijstwafels met pure chocolade. Net ook 2 op, meteen pijn aan mijn tanden, oepsie!
Lieve Nugget! <3
Clover

Luna

Bericht door Luna » wo mei 14, 2014 21:17

Ik ben gek op chocolade! Heb pas de "lovechock" ontdekt in de biowinkel. Repen vegan "raw" chocolade in allerlei smaken. Lekkerrrr. Ik koop ook wel eens de ritter sport met marsepein, die is vegan. En de chocolate chip cookies van Lu (Time Out). En voor 's ochtends de krokante muesli met chocolade uit de biowinkel, of ik haal 'm in Belgie in de supermarkt (weet 't merk zo niet). Eigenlijk eet ik elke dag wel chocolade. :oops:

Fynnya

Bericht door Fynnya » do mei 15, 2014 12:34

Ik ben gek op chocola, ik zou niet zonder kunnen.
Chocoladerepen enzo vind ik wel lekker, maar ik hou meer van andere chocoladedingen.
Zoals chocopasta. Mijn favoriet is sojayoghurt met chocoladepasta erdoorheen, dat is echt zo waanzinnig lekker, het zure van de yoghurt versterkt de zoetheid van de chocola. Mmmmmmmm!
En ik vind chocopasta en pindakaas door elkaar ook heel erg lekker, op brood of los vanaf een lepel.
Maar ik probeer niet teveel te snoepen, dus chocopasta en chocola mag ik van mezelf niet te vaak eten.

Wel eet ik elke dag gepureerd fruit met cacao, dat is ook echt superlekker snoepen maar dan wel gezond. Ik gooi allerlei soorten fruit met cacao door de blender, vaak maak ik een grote hoeveelheid die ik dan in kleine porties invries voor de komende dagen. En dan ontdooi ik telkens een portie, en doe er gemalen amandel en/of chiazaad bij. Dat is ontzettend lekker, terwijl het alleen maar gezonde ingrediënten bevat (fruit moet je sowieso elke dag eten, pure cacao is gezond en je hebt geen suiker erbij nodig omdat het fruit al zoet is, chiazaad geeft omega3, amandel geeft calcium en gezonde vetten, etc.)
Het geeft ook lekker snelle energie, om snel weer bij te komen na het sporten of na een vermoeiende reis.
Het is ook lekker met sojayoghurt. Als ik krachttraining gedaan heb, doe ik er ook proteïnepoeder door.
Ik at vroeger nooit genoeg fruit, omdat ik er niet van hou, en op deze manier eet ik wel altijd genoeg fruit en geniet ik er onwijs van.

sillygirl

Bericht door sillygirl » do mei 15, 2014 19:01

met welk fruit doe je dat dan Fynnya? Ik kan me voorstellen dat het lekker zou zijn met banaan (maar niet geschikt om te bewaren of wel? banaan wordt toch bruin na 'aanbreken'?) maar zure/frisse fruitsoorten met cacao lijkt me dan weer raar, net zoals die koekjes of chocola met sinaasvulling...
En wordt het dan puree of maak je er van die bonbon-balletjes van? En wat is de reden dat je amandel/chiazaad er niet meteen bij doet? Ik ben niet nieuwsgierig hoor haha...

Ik was altijd verslaafd aan melkchocolade en nu vind ik dan ook rijstmeklchocolade erg lekker, alleen is het natuurlijk bepaald niet gezond, dus ik eet het niet te vaak. Wat ik wel iets vaker mag van mezelf is pure chocolade, maar 'gewone' vind ik vies (te zeot en te bitter tegelijk). De extra bittere vind ik dan lekkerder, omdat het lijkt alsof er betere cacao in zit, of gewoon niet zo vies veel suiker. Maar ik krijg wel last van de theobromine en caffeine vaak, uren later nog :lol:

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » do mei 15, 2014 20:19

Ik maak tegenwoordig zelf chocola. Heel makkelijk (30 gram kokosolie smelten, 50 gram (rauwe) cacao erbij, naar smaak zoetstof. Uitsmeren op stukje bakpapier. Evt. kokos/noten/gedroogd fruit erop/erdoor, op laten stijven in koelkast).

Zelfgemaakte chocoladeballetjes zijn ook erg lekker (bijv. 40 gr hazelnoten/amandelen, 70 gr gedroogde dadels, 20 gram cacao, dessertlepel kokosrasp, samen in keukenmachine en balletjes maken (beetje water/agavesiroop oid toevoegen als het nog niet plakt). Deze rollen in nog wat cacao/kokos).

Ik heb nooit meer behoefte om nog chocola te kopen :)

Brchj

Bericht door Brchj » vr mei 16, 2014 21:13

Maar wat voor cacao gebruik je dan? Poeder? Ik heb van die cacao nibs, die wilde ik een keer au bain marie smelten maar dat ging dus niet.
Ik vraag me trouwens af of het 'mainstream' cacaopoeder uit de supermarkt ook helemaal 'ok' is. Ik zocht op de doos naar de ingredienten maar die staan er niet op, zou het dan 100% puur cacao zijn??
Dat ga ik ook nog eens doen, zelf chocolade maken!
Nu trouwens bij Ekoplaza chocolade 50% korting, ik had 92% cacao reep voor 0,94 cent. 92% vond ik trouwens vrij heftig, ben 85% gewend dus de smaak was even anders :D
Lieve Nugget! <3
Clover

sillygirl

Bericht door sillygirl » vr mei 16, 2014 21:20

Cacaopoeder bevat idd niets anders tenzij dat erop staat.
Wat wel belangrijk is voor sommige recepten is dat Nederlandse cacaopoeder meestal gealkaliseerd is, het is dan in een kaliumchloride badje geweest zodat het minder zuur wordt (en daardoor wordt het ook donkerder, de kleur van de cacao zegt iets over hoe sterk het behandeld is. Dit verklaart ook waarom Oreo koekjes zo donkerzwart zijn terwijl er toch echt geen kleurstof in zit en slechts weinig cacao!). Dit noemt men ook wel 'Dutch processed'. In de VS is dit niet gebruikelijk en hun normale cacao is dus veel lichter bruin. In recepten uit de VS wordt vaak baksoda gebruikt en dit moet je activeren met een zuur, maar in chocolade-cakes etc. valt vaak op dat er geen enkel zuur wordt toegevoegd: het zuur in de cacao is dan de activator maar dit zal dus niet werken als je zo'n recept volgt met Nederlandse cacao, dan zou je nog wel zuur moeten toevoegen (of een NL recept gebruiken met ons bakpoeder ipv hun baksoda). Over de gezondheid van Dutch processed vs. unprocessed weet ik niet zoveel behalve 1 arts (van nutritionfacts.org) die meende dat unprocessed beter was voor het behoud van antioxidanten.

Maud

Bericht door Maud » za mei 17, 2014 23:38

Ik gebruik nu gewoon cacaopoeder uit de supermarkt, er staan geen andere ingrediënten op dan "cacaopoeder" dus dat moet gewoon 100% cacao zijn. Cacao nibs zijn volgens mij stukjes cacaoboon, dat is dus anders dan stukjes chocola, en kan je dus niet smelten. :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 19, 2014 11:30

Billy20 schreef:Wie heeft er nog meer een chocoladeverslaving? :D Welke (pure) chocolade eet je het liefst en hoeveel chocolade eet je? Ik ben heel benieuwd.
Ik ben Alex en ik ben een chocoholic. Kan niet zonder chocola :) Wel lastig dat er zoveel suiker in zit.

Billy20

Bericht door Billy20 » za mei 24, 2014 18:27

Ik probeer echt te minderen maar hoe normaal is het om een reep per dag te eten?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mei 24, 2014 18:52

Hoe groot zijn je repen? Met die kleine reepjes van 75 gram is een reep per dag wel veel al, maar als je grotere repen eet...

Mijn vriend zou ook liefst iedere dag een (grote) reep eten, maar hij houdt een maximum van 200 à 300 gram per week aan, verdeeld over 3 of 4 dagen. :mrgreen:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » za mei 24, 2014 20:13

Helaas ben ik verslaafd aan pure cacaopoeder door mijn smoothies.
Maar ik hoop deze vacantie ervan af te gaan kicken! 8)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

sillygirl

Bericht door sillygirl » za mei 24, 2014 22:05

ik ben jarenlang verslaafd geweest...ik merk nu ook dat als ik meer cacao eet (waarvan men zegt dat het wel gezond is) dat vanzelf ook leidt tot weer trek in chocola en teveel ervan snoepen. Ik vind pure chocola niet eens echt lekker maar toch blijf ik dan wel eten, voor de kick (en daarna lig ik de halve nacht wakker omdat de caffeine langzaam vrijkomt uit chocola)
Met mate ervan snoepen kan ik meestal niet want het is voor mij erg verslavend (koffie is bv. zelfs zo verslavend voor mij dat ik binnen een week op het niveau zit van 'ontwenningshoofdpijn als ik mijn koffie even een paar uur gemist heb' ;)
Rijstmelkchocola en witte chocola vind ik veel lekkerder maar dat is dan meer gewoon zoete/vette trek... heb een tijd geleden wekenlang bijna niets gesnoept en nu snoep ik juist weer veel achter elkaar.
Elke dag een reep is volgens mij niet gezond, maar komt vaker voor dan mensen toegeven...als je zoekt op chocoladeverslaving kom je erachter dat psychiaters er zelfs wel over nadenken soms, omdat zoveel mensen zelf het gevoel hebben verslaafd te zijn...

Brent

Bericht door Brent » zo mei 25, 2014 5:35

Die gezondheidsclaims over chocolade blijken niet te kloppen.
Blijft over dat het stemmingsverbeterend zou werken.
Maar ook daar heb ik mijn twijfels over, geen idee of dat degelijk is onderzocht.
Ik ben toch wel heel blij dat ik volledig gestopt met het eten van fabriekssuikers zoals in chocoladerepen.

http://www.webmd.boots.com/healthy-eati ... s-for-real
http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... dermiddel/
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mei 25, 2014 7:16

sillygirl schreef:Met mate ervan snoepen kan ik meestal niet want het is voor mij erg verslavend (koffie is bv. zelfs zo verslavend voor mij dat ik binnen een week op het niveau zit van 'ontwenningshoofdpijn als ik mijn koffie even een paar uur gemist heb' ;)
Met koffie heb ik dat ook. Als ik twee dagen achter elkaar koffie drink, of één dag meer dan twee kopjes, dan kan ik de dag erna al migraine krijgen, getriggerd door onttrekkingshoofdpijn.

Met chocola heb ik er geen last van, maar daar eet ik ook nooit meer van dan een paar blokjes per keer.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo mei 25, 2014 8:35

Brent schreef:Die gezondheidsclaims over chocolade blijken niet te kloppen.
Blijft over dat het stemmingsverbeterend zou werken.
Maar ook daar heb ik mijn twijfels over, geen idee of dat degelijk is onderzocht.
Ik ben toch wel heel blij dat ik volledig gestopt met het eten van fabriekssuikers zoals in chocoladerepen.

http://www.webmd.boots.com/healthy-eati ... s-for-real
http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... dermiddel/
Ik denk dat er misschien wel goede eigenschappen aan zitten, omdat bijna elk plantje toch wel ergens goed voor lijkt te zijn; maar in elk geval niet zo veel als werd geclaimd!
En ja toen ik een paar weken bijna niet snoepte (alleen fruit en noten en bij uitzondering een volkoren koekje) vond ik dat eigenlijk ook fijn en merkte ook dat mijn smaak veranderde, ik vond fruit enzo ook lekkerder worden. Als ik teveel snoep (zoals nu weer) dan vind ik andere dingen ook minder lekker. Gelukkig kan het altijd weer terug veranderen :)

Veggie93

Bericht door Veggie93 » za mei 31, 2014 10:49

Luna schreef: Ik koop ook wel eens de ritter sport met marsepein, die is vegan.
Is die vegan? *Rent naar de winkel* :D
Treat others how you would like to be treated.

Luna

Bericht door Luna » zo jun 01, 2014 18:47

Veggie93 schreef:
Luna schreef: Ik koop ook wel eens de ritter sport met marsepein, die is vegan.
Is die vegan? *Rent naar de winkel* :D
Die in ieder geval ja, al kan ik je niet vertellen wat er precies in zit want heb 'm niet in huis. Ik twijfel of die met pure chocolade en hazelnoten ook vegan is, zou kunnen maar weet ik dus niet zeker...

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo jun 01, 2014 19:03

Beste chocolade in NL is denk ik die van swiss noir. Afgezien van zelfgemaakte die 100 euro per gram is natuurlijk :P

Plaats reactie